• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شناسایی و مقایسه سبک‌های یادگیری بر اساس جنسیت، موضوع درسی، و پایه تحصیلی با تأکید بر روش تحلیل خوشه‌ای
تعداد صفحات 12
نویسنده بهاالدین کریمی - یوسف ادیب - فیروز محمودی - رحیم بدری گرگری
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 3 پیاپی 24
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 204-193
کلید واژه جنسیت  دانش‌آموزان دختر  یادگیری  سبک‌های یادگیری  پایه تحصیلی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  آذربایجان غربی  تحلیل خوشه‌ای  دانش‌آموزان پسر  دانش‌آموزان پایه پنجم  دانش‌آموزان پایه ششم  دختران مقطع ابتدایی  پسران پایه پنجم  دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی  دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی  موضوع درسی  
چکیده زمینه و هدف: عوامل مؤثر بر یادگیری بسیار گسترده و وسیع بوده و شناسایی این عوامل در رفع مشکلات و نارسایی­ های موجود در نظام آموزشی، بسیار مهم است. یکی از این عوامل، سبک یادگیری است و پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مقایسه سبک ­های یادگیری بر اساس جنسیت، موضوع درسی، و پایه تحصیلی با استفاده از روش تحلیل خوشه­ ای انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ­شناسی، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش­ آموزان پایه­ های چهارم، پنجم، و ششم ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 97-1396 بود. برای انتخاب نمونه آماری با استفاده از روش نمونه ­گیری خوشه­ ای چندمرحله­ ای، تعداد 1961 دانش ­آموز (928 نفر پسر و 1033 دختر) انتخاب شد­ه و به پرسشنامه سبک یادگیری وارک (1998) پاسخ دادند. داده­ های جمع­ آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل خوشه ­ای و خی­دو وارسی و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج تحلیل خوشه ­ای حاکی از تشخیص پنج سبک در بین دانش­ آموزان از جمله سبک دیداری، شنیداری، خواندن/ نوشتن، جنبشی، و چندگانه دارد که سبک چندگانه، بیشترین تعداد؛ و سبک شنیداری، کمتر میزان را به خود اختصاص داده است. نتایج همچنین نشان داد سبک یادگیری بر اساس جنسیت ( 01 P < / ؛ 87/16 X2 = ) ، و پایه تحصیلی ( 05 P < / ؛ 320/18 X2 = ) متفاوت است، اما بین سبک یادگیری بر اساس نوع درس (موضوع درسی)، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش سبک ارجح در دانش ­آموزان، سبک یادگیری چندگانه (ترکیبی) است. از سوی دیگر سبک یادگیری بر اساس جنسیت و پایه تحصیلی، متفاوت است؛ اما بر اساس نوع درس (موضوع درسی)، تفاوت معناداری در بین سبک ­ها مشاهده نشده است. بدین ترتیب، آگاهی از نوع سبک یادگیری دانش ­آموزان جهت تدریس مؤثر معلمان و کاهش مشکلات یادگیری، مهم است.

کد مقاله 40455
تعداد بازدید 213

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397