• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش کنش‌های اجرایی فراشناختی والد محور بر نشانگان رفتاری و کنش‌های شناختی کودکان با اختلال نارسایی توجه فزون کنشی
تعداد صفحات 13
نویسنده نگین معتمد یگانه - غلامعلی افروز - محسن شکوهی یکتا - علی اکبر ارجمندنیا - ریچل وبر
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 3 پیاپی 24
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 154-142
کلید واژه تهران  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  کودکان دبستانی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  دانش‌آموز اول ابتدایی  انعطاف‌پذیری شناختی  کنش اجرایی  دانش‌آموزان دوم ابتدایی  دانش‌آموزان سوم ابتدایی  کودکان تهرانی  نشانگان رفتاری  بازی والد محور  کنش‌های شناختی  کنش‌های اجرایی فراشناختی  
چکیده زمینه و هدف: کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون ­کنشی مشکلات زیادی در حیطه کنش‌های اجرایی دارند که می­ تواند پیامدهای منفی بسیاری در ابعاد مختلف در سنین بعدی برای آنها ایجاد کند. بدین ترتیب پژوهش حاضر به‌ منظور بررسی اثربخشی برنامه آموزش کنش‌های اجرایی فراشناختی والد محور بر نشانگان رفتاری و کنش­ های شناختی کودکان با اختلال نارسایی توجه فزون­ کنشی انجام شد.
روش: پژوهش‌ حاضر از نوع مطالعات شبه­ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پایه یکم تا سوم مقطع ابتدایی (7 تا 10 ساله) شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از بین آن ها، نمونه ­ای به تعداد 40 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به همراه مادران­شان انتخاب شدند و به ‌صورت تصادفی و با حجم مساوی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. مادران گروه آزمایش تحت آموزش برنامه مداخله کنش‌های اجرایی فراشناختی طی 12 جلسه­ دو ساعته­ قرار گرفتند و مادران گروه گواه (20 نفر) در فهرست انتظار باقی ماندند. برای جمع­ آوری داده­ ها از چهارمین ویرایش مقیاس درجه‌بندی اسنپ (سوانسون، نولان و پلهام، 1983) و آزمون علائم حیاتی سیستم اعصاب مرکزی (گوالتری و جانسون، 2006) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد.
یافته ­ها: نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر معنادار آموزش کنش‌های اجرایی فراشناختی بر کاهش نشانگان رفتاری (24/782 ( F = و افزایش کنش­ های شناختی (حافظه فعال 32/130 F = و انعطاف­ پذیری شناختی 6/053 F = ) کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی بود (0/05 > P).
نتیجه­ گیری: در این روش درمانی با استفاده از فعالیت­ های مبتنی بر بازی که به صورت ساختاری توسط والدین اداره می شود، جنبه ­هایی از کنش­ های اجرایی که در مدیریت شناخت و رفتار نقش دارند، مورد هدف قرار داده شد و در نتیجه باعث بهبود شناخت و نشانگان رفتاری در کودکان با اختلال نارسایی توجه فزون­ کنشی شده است.

کد مقاله 40454
تعداد بازدید 199

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397