• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه‌ اثر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشی آموزش والدگری مثبت و مدیریت والدین‌ بر بهبود رابطه والد کودک
تعداد صفحات 15
نویسنده خدیجه حاتمی فر - حسین زارع - منصوره شهریاری احمدی
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 3 پیاپی 24
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 39-25
کلید واژه رفتار کودکان  دانش‌آموزان دختر  رفتار فرزندان  تهران  مشکلات رفتاری کودکان  رابطه والد فرزند  آموزش والدین  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  اختلالات رفتاری  آموزش مدیریت والدین  والدگری  اختلال رفتاری فرزندان  مشکلات رفتاری دختران  دختران مقطع ابتدایی  آموزش روابط والد فرزند  آموزش والدگری مثبت  
چکیده زمینه و هدف: رابطه والد کودک نقش مهمی در آسیب‌پذیری یا سلامت روان­شناختی کودکان دارد. روش ­های مختلفی در مطالعات پژوهشی و بالینی برای بهبود روابط والدین با فرزندان، استفاده شده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش والدگری مثبت و مدیریت والدین بر رابطه والد کودک است.
روش: روش پژوهش، نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون و پیگیری یک‌ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی والدین دانش ­آموزان دختر مبتلا به مشکلات رفتاری مدارس ابتدایی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 بود که از بین آنها، تعداد 45 والد که دارای کودک مبتلا به مشکلات رفتاری معنادار بودند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در 3 گروه 15 نفر (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) جایدهی شدند. پرسشنامه رابطه والد فرزند (پیانتا، 1994) در هر سه مرحله مطالعه و روی هر سه گروه، اجرا شد. آموزش والدگری مثبت طی 8 جلسه 90 دقیقه­ ای، و آموزش مدیریت والدین طی 12 جلسه 90 دقیقه ­ای، روی افراد گروه ­های آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند.
یافته ­ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین سه گروه در مؤلفه‌های رابطه والد کودک، تفاوت معنادار وجود دارد. هر دو مداخله، بر بهبود رابطه والد کودک مؤثر بودند (عامل نزدیکی 0/01 > P , 12/01 = F ؛ عامل وابستگی 0/01 > P , 19/92 = F ؛ و عامل تعارض 0/01 > P , 37/37 = F ) و اثربخشی یکسانی بر رابطه والد-کودک داشته‌اند.
نتیجه­ گیری: یافته ­های این پژوهش نشان داد هر دو روش والدگری مثبت و مدیریت والدین از کارایی لازم برای بهبود رابطه والد–کودک برخوردارند، اما در روش آموزش مدیریت والدین در مرحله پیگیری، عدم هماهنگی و تعامل بین والدین در رفتار با کودک و بی­ انگیزگی و بی ­ثباتی مادران در استفاده ماهرانه و مداوم از روش ­های آموزشی، سبب کاهش رابطه والد کودک شده است.

کد مقاله 40453
تعداد بازدید 234

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397