• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان دلبستگی مادر جنین: تعریف، عوامل و پیامدها: یک مطالعه مروری
تعداد صفحات 9
نویسنده سمیه شاهمرادی - فرشته دانش
مشخصات نشریه  پرستاری و مامایی - دانشگاه علوم پزشکی ارومیه شماره 7 پیاپی 132
تاریخ انتشار مهر - 1399
محدوده صفحات 586-578
کلید واژه جنین  دلبستگی  سبک‌های دلبستگی  دلبستگی مادر و جنین  مطالعه مروری  مادر  
چکیده پیش‌ زمینه و هدف: «دلبستگی مادر جنین» یک مفهوم جدید در حوزه روانشناسی به شمار می­ رود که می­ تواند تأثیر زیادی بر زندگی روانی و جسمانی کودک و مادر داشته باشد. دلبستگی مادر جنین یک پیوند عاطفی بین مادر و کودک است. اهمیت این مفهوم باعث شده است که پژوهش‌های مختلفی به بررسی پیامدها و عوامل آن بپردازند تا بتوانند برنامه ­ای برای بهبود آن در خانواده ­ها فراهم کنند.
روش کار: در این مطالعه ابتدا 58 مقاله با کلیدواژه ­های سبک دلبستگی، مادر، جنین در پایگاه‌های اطلاعاتی مگیران و نورمگز و اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، از سال 1390 الی 1398 به زبان فارسی به‌صورت مرور نظام ­مند جست‌وجو شد و سپس با حذف مقالات تکراری و دارای همپوشی فراتحلیل انجام شد.
یافته‌ها: یافته­ ها حاکی از نقش عوامل سه‌گانه فردی، اجتماعی و رابطه­ ای در مفهوم «دلبستگی مادر به جنین» بود. همچنین بررسی ­های صورت گرفته در بین مقالات نشان داد که این مفهوم می­ تواند بر سلامت روانی و جسمانی مادر و کودک نیز تأثیر بسزایی داشته باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به بررسی­ های صورت گرفته به نظر می ­رسد که با تأکید بر بهداشت روانی و توجه به وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مادران می­ توان زمینه را برای ایجاد و بهبود کیفیت و کمیت «دلبستگی به جنین» را فراهم کرد و از این طریق نیز آینده کودک و مادر را تا حد زیادی تضمین کرد.

کد مقاله 40451
تعداد بازدید 95

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397