• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش خردمندی شناختی، معنوی و عاطفی و شخصیت آندروژنی در سلامت آسیب پذیری زناشویی زنان متأهل
تعداد صفحات 16
نویسنده نسیم ظفر قلیزاده - علی خادمی - رضا تسبیح سازان مشهدی
مشخصات نشریه  مطالعات اسلامی در حوزه سلامت شماره 4 پیاپی 10
تاریخ انتشار زمستان - 1398
محدوده صفحات 104-89
کلید واژه نقش‌های جنسیتی  آسیب‌پذیری  ارومیه (شهرستان)  زنان متأهل  آندروژنی  سلامت زناشویی  خردمندی  شخصیت آندروژنی  خردمندی شناختی  خردمندی معنوی  خردمندی عاطفی  آسیب‌پذیری زناشویی  
چکیده سابقه و هدف: خردمندی در نگاه همه ادیان از جمله اسلام حائز اهمیت می باشد و می تواند به عنوان یک عنصر مهم الهی انسان بر تمام جنبه های زندگی دنیوی و اخروی او تاثیر داشته باشد. لذا، هدف از این پژوهش، بررسی تعیین نقش خردمندی شناختی، معنوی، عاطفی و شخصیت آندروژنی در سلامت آسیب پذیری زناشویی زنان متأهل بوده است.
مواد و روش ها: روش پژوهش، بنیادی همبستگی می باشد که تعداد 462 نفر از زنان متأهل شهر ارومیه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مقیاس سلامت آسیب پذیری زناشویی خادمی و ظفرقلیزاده، مقیاس خردمندی آردلت و پرسشنامه نقش جنسیتی بم، برای سنجش متغیرها استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده با آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه توسط SPSS انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که مولفه های خردمندی شناختی، معنوی، عاطفی و مردانگی شخصیت با سلامت زناشویی زنان رابطه معنادار دارند. همچنین، متغیرهای پیش بین بطور ترکیبی 8/21 درصد از تغییرات سلامت زناشویی را پیش بینی می کند و به ترتیب مؤلفه های خردمندی عاطفی و شناختی و مردانگی شخصیت در پیش بینی سلامت بیشترین سهم معنادار دارند.
استنتاج: با توجه به نتایج مطالعه می توان گفت که مؤلفه های خردمندی و آندروژنی شخصیت در سلامت زناشویی زنان تأثیرگذار است. لذا لازم است جهت افزایش سلامت زناشویی زنان، ارتقا مؤلفه های خردمندی و نقش های جنسیتی آنان با روش های مختلف از جمله آموزش، مدنظر باشد که می تواند به طور قابل توجهی سلامت زناشویی را ارتقا دهد.

کد مقاله 40440
تعداد بازدید 206

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397