ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مداخلات رفتاری والد محور برای درمان رفتارهای اضافه در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم: یک مرور نظام‌مند
تعداد صفحات 24
نویسنده اسماعیل شیری - حمیدرضا پوراعتماد - جلیل فتح آبادی - محمد نریمانی
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی اراک (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4 پیاپی 147
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1399
کلید واژه اتیسم  مرور نظام‌مند  مداخلات رفتاری  رفتارهای اضافه  مداخلات رفتاری والد محور  
چکیده زمینه و هدف: یکی از مشکلات کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم، رفتارهای اضافه است که نسبت به بسیاری از برنامه­ های آموزشی توانبخشی مقاومند. به نظر می­ رسد که مداخلات رفتاری والد محور شیوه ­ای مؤثر برای فائق شدن به این مشکلات باشد، هرچند که این شیوه­ ها به‌درستی معرفی نشده ­اند. هدف از انجام این مطالعه، مرور سیستماتیک این مطالعات و نتایج اولیه و ثانویه آنها، تحلیل مؤلفه‌های درمان رفتاری والد محور و بررسی ضرورت گسترش این برنامه ­ها در خانواده­ های ایرانی است.
مواد و روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مروری نظام‌مند است. در این مطالعه مقالات معتبر در پایگاه­ های داده­ های داخلی Sid و Magiran در بازه­ زمانی 1385 تا 1397 و پایگاه ­های خارجی Medline، PubMed، Springer، Science Direct،Online library،PsycINFOT در بازه زمانی 2000- 2017 برای مرور مطالعات مداخلات رفتاری والدمحور بر رفتارهای اضافه اختلال اُتیسم بود.
کد اخلاقی: این مطالعه با کد اخلاق 1013/97IR.SBU.ICBS. کمیته اخلاق پژوهش­ های زیستی دانشگاه شهید بهشتی به تصویب رسیده است.
یافته‌ها: نتایج 9 مطالعه بیانگر تأثیر مثبت درمان رفتاری والد محور بر روی رفتار اضافه چون رفتارهای تکراری، بی­­قراری (چرخش خلقی، پرخاشگری، خود جرحی)، پژواک گویی و رفتارهای مخرب بود (نتایج اولیه). همچنین این مداخلات سبب بهبود رفتارهای انطباقی کودکان و کارکردهای والدین چون خودکارآمدی، سبک والدگری و مشکلات روان‌شناختی شده بودند (نتایج ثانویه). مؤلفه‌های برنامه­ های درمانی شامل انواع مداخلات پیامد محور (چون توقف پاسخ و باز راهنمایی)، مداخلات پیش ایند محور الف (چون طراحی برنامه روزانه) و مداخلات پیشایند محور ب (چون غنی­ سازی محیط با بازی) بودند. 3 مطالعه دارای قطعیت شواهد متوسط و 6 مطالعه دارای قطعیت شواهد بالا بودند.
نتیجه ­گیری: نتایج این مطالعه حاکی از اثربخشی مداخلات رفتاری والد محور بر رفتارهای اضافه در کودکان دارای اُتیسم است. مطالعات آینده باید بر جامعیت تمامی مؤلفه‌های اثربخش در برنامه رفتاری والد محور و امکان قابلیت اجرای مداخله در مکان­ های مختلف تأکید داشته باشند. پیشنهاد می­ شود در داخل کشور نیز برنامه های درمانی والد محور در مورد رفتارهای اضافه کودکان دارای اُتیسم طراحی گردد.

کد مقاله 40438
تعداد بازدید 229

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397