ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش حمایت خودمختاری والدینی بر رفتار برونی شده دانش‌آموزان
تعداد صفحات 14
نویسنده زهرا منصورنژاد - مختار ملک پور - امیر قمرانی
مشخصات نشریه  دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 288-275
زبان فارسی
کلید واژه رفتار کودکان  پرخاشگری  مشکلات رفتاری کودکان  پرخاشگری کودکان  اختلالات رفتاری  رفتار قانون‌شکنی  اختلالات رفتاری نوجوانان  اختلال رفتاری فرزندان  حمایت خودمختاری والدینی  رفتار برونی شده  حمایت خودمختاری  
چکیده زمینه و هدف: اختلالات ‌رفتاری‌ کودکان و نوجوانان یک مسئله‌ جدی سلامت‌ عمومی است و خانواده به عنوان یک عامل زمینه‌ای، ممکن ‌است نقش‌ مهمی در پیشگیری یا کاهش ‌مشکلات ‌رفتاری در دوران ‌کودکی و نوجوانی داشته ‌باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی‌آموزش‌حمایت ‌خودمختاری‌ والدینی ‌بر ‌رفتار ‌برونی ‌شده دانش‌آموزان انجام پذیرفت.
روش‌کار: جهت دستیابی به اهداف‌ پژوهش،‌ 30 نفر از دانش‌آموزانی‌که نمره بالا را در فهرست ‌رفتاری ‌کودک (CBCL) بدست آورده بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ‌آزمایش (15 نفر) و کنترل‌ (15 نفر) قرار گرفتند.‌ مادران دانش آموزان‌ گروه‌ آزمایش در‌7 جلسه 90 دقیقه‌ای در برنامه مداخله‌ای‌ حمایت ‌خودمختاری ‌والدینی ‌شرکت و گروه‌ کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. مقیاس‌ فهرست‌ رفتاری ‌کودک ‌(CBCL) قبل‌ و ‌بعد از‌مداخله برای ‌دانش‌آموزان اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از تحلیل‌ کوواریانس چند ‌متغیری MANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار‌ گرفت.
نتایج: نتایج‌ آزمون ‌تحلیل ‌واریانس‌ چند‌ متغیری ‌نشان ‌داد ‌تفاوت ‌معنی‌داری‌ در ‌نمرات‌ دو‌گروه ‌وجود‌ دارد (01/0 p < ،123/21 F = ، 266/0 = اثر لاندای‌ویلکز). در‌ متغیرهای پرخاشگری،‌ قانون‌ شکنی و رفتار ‌برونی‌شده بین دو ‌گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری ‌مشاهده ‌شد. ‌آموزش‌ مهارت‌های ‌حمایت ‌خود مختاری‌ والدینی ‌بر ‌پرخاشگری،‌ قانون‌شکنی ‌و ‌رفتار ‌برونی ‌شده ‌دانش‌آموزان اثربخش بوده و نمرات‌ پس‌آزمون گروه آزمایش‌کاهش یافته است.
نتیجه‌گیری: در ‌نهایت می‌توان گفت آموزش مهارت‌های‌ خودمختاری‌ والدینی به والدین در کاهش ‌رفتار‌ برونی‌شده دانش‌آموزان موثر بوده است. از ‌این ‌رو ‌آموزش برنامه‌هایی از قبیل ارائه استدلال‌های معنی‌دار، استفاده از‌ زبان غیر کنترلی و ‌انتخابگری به والدین و معلمان جهت کاهش و جلوگیری از رفتارهای برونی شده دانش‌آموزان می‌تواند اثربخش واقع شود.

کد مقاله 40436
تعداد بازدید 187

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397