عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای جرأت ورزی بر دانشآموزان دختر قربانی قلدری سایبری در مدارس دوره متوسطه دوم |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | انتظام اجتماعی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 140-121 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی قلدری جرأت ورزی مهارتهای جرأت ورزی دانشآموزان دوم دبیرستان قربانی قلدری قلدری سایبر قربانی سایبری |
چکیده |
زمینه و هدف: قلدری سایبری پدیدهای است که با ظهور و پیشرفت اینترنت پدید آمده و چالشهای مربوط به خود را طلب میکند. هدف پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای جرأتورزی بر دانشآموزان دختر قربانی قلدری سایبری در مدارس دوره متوسطه دوم می باشد. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، کمی با روش نیمهآزمایشی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه) است. جامعه آماری را دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه (99-98) تشکیل دادند که از این میان تعداد 30 نفر از آنها که در پرسشنامه قربانی سایبری بالاترین نمره را کسب کرده بودند به صورت تصادفی گزینش و در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه تجربه قربانی سایبری (آنتونیادو و همکاران، 2016) و ابراز وجود شرینگ (شرینگ، 1980) بود که ضریب پایایی این مقیاسها به ترتیب 69/0 (بشرپور و زردی، 1398) و 88/0 (خلعتبری و همکاران، 1389) گزارش شده است. سپس برنامه آموزش مهارتهای جرأتورزانه در 8 جلسه 90 دقیقهای برای اعضای گروه آزمایش اجرا گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده شد. یافتهها: یافتهی پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی موجب تغییر معنادار در نمرات قربانی سایبری در مرحله پسآزمون شده است ( 68/80 F = ، 001/0 ≥ P ). پیگیری نتایج در یک دوره 6 ماهه نیز حاکی از ماندگاری اثر آموزش مهارتهای جرأتورزی بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص شد که آموزش مهارتهای جرأتورزی به نوجوانان موجب کاهش تجربه قربانی سایبری در این گروه سنی میشود و میتوان با بهرهگرفتن از چنین آموزشهایی، از وقوع آسیبهای اجتماعی پیشگیری کرد. |
کد مقاله | 40431 |
تعداد بازدید | 200 |
|