ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش مهارت‌های جرأت ورزی بر دانش‌آموزان دختر قربانی قلدری سایبری در مدارس دوره متوسطه دوم
تعداد صفحات 20
نویسنده فریبرز صدیقی ارفعی - ریحانه تابش - مهدیه جعفری‌ده‌آبادی
مشخصات نشریه  انتظام اجتماعی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 140-121
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  قلدری  جرأت ورزی  مهارت‌های جرأت ورزی  دانش‌آموزان دوم دبیرستان  قربانی قلدری  قلدری سایبر  قربانی سایبری  
چکیده زمینه و هدف: قلدری سایبری پدیده‌ای است که با ظهور و پیشرفت اینترنت پدید آمده و چالش‌های مربوط به خود را طلب می‌کند. هدف پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزی بر دانش‌آموزان دختر قربانی قلدری سایبری در مدارس دوره متوسطه دوم می باشد.
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، کمی با روش نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه) است. جامعه آماری را دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه (99-98) تشکیل دادند که از این میان تعداد 30 نفر از آن‌ها که در پرسشنامه‌ قربانی سایبری بالاترین نمره را کسب کرده بودند به صورت تصادفی گزینش و در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه تجربه قربانی سایبری (آنتونیادو و همکاران، 2016) و ابراز وجود شرینگ (شرینگ، 1980) بود که ضریب پایایی این مقیاس‌ها به ترتیب 69/0 (بشرپور و زردی، 1398) و 88/0 (خلعتبری و همکاران، 1389) گزارش شده است. سپس برنامه آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزانه در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای برای اعضای گروه آزمایش اجرا گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ی پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزی موجب تغییر معنا‌دار در نمرات قربانی سایبری در مرحله پس‌آزمون شده است ( 68/80 F = ، 001/0 ≥ P ). پیگیری نتایج در یک دوره 6 ماهه نیز حاکی از ماندگاری اثر آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزی بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص شد که آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزی به نوجوانان موجب کاهش تجربه قربانی سایبری در این گروه سنی می‌شود و می‌توان با بهره‌گرفتن از چنین آموزش‌هایی، از وقوع آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد.

کد مقاله 40431
تعداد بازدید 200

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397