عنوان | تأثیر برنامه آموزش فرزندپروری مثبت بر نیمرخ ارتباط مادران و کودکان کمشنوا |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 77 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 88-79 |
کلید واژه | فرزندپروری تهران ناشنوایی ناشنوا رابطه والد فرزند مهارتهای فرزندپروری برنامه فرزندپروری مثبت رابطه مادر کودک والدین دارای فرزند ناشنوا فرزندپروری مثبت کمشنوایی آموزش فرزندپروری کودکان کمشنوا کودکان ناشنوا دانشآموزان ناشنوا مهارتهای فرزندپروری مثبت مادران نیمرخ ارتباط |
چکیده |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش فرزندپروری مثبت بر نیمرخ ارتباط مادر با کودک ناشنوا انجام شد. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و گروه گواه بود. 40 نفر از مادران دانش آموزان ناشنوا که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از مدارس استثنایی شهرستانهای تهران انتخاب شده بودند در این پژوهش شرکت داشتند. شرکتکنندگان به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش گواه 20 نفری تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه آموزش فرزندپروری را در 16 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند در حالی که به گروههای کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار این پژوهش مقیاس رابطه مادر کودک پیانتا بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش و گواه حداقل در یکی از خردهمقیاسهای رابطه مادر کودک تفاوت معناداری دارند. نتایج نهایی تحلیل کوواریانس چندمتغیری حاکی از آن بود که برنامه آموزش فرزندپروری بر نیمرخ ارتباط مادر با کودک ناشنوا اثر مثبت و معناداری داشت ( 001/0 P < ). نتیجهگیری: با توجه به این که آموزش مهارتهای فرزندپروری منجر به بهبود نیمرخ ارتباط والدین با کودک میشود، برنامهریزی جهت آموزش فرزندپروری مثبت اهمیت ویژهای دارد. |
کد مقاله | 40394 |
تعداد بازدید | 246 |
|