عنوان
|
اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای فرزندپروری ذهن آگاهانه بر تنیدگی و انعطافپذیری روانشناختی مادران دانشآموزان دختر نابینا در شهر اهواز |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
فاطمه شریف محمدی - مریم چرامی - طیبه شریفی - احمد غضنفری |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 14 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
147-137 |
کلید واژه
|
فرزندپروری دختران نابینا دانشآموزان دختر تنیدگی والدینی تنیدگی تنیدگی مادران نابینا ذهن آگاهی دانشآموزان نابینا مهارتهای فرزندپروری آموزش فرزندپروری فرزندپروری ذهن آگاهانه انعطافپذیری روانشناختی اهواز (شهرستان)
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای فرزندپروری ذهن آگاهانه بر تنیدگی و انعطاف پذیری روانشناختی مادران دانش آموزان دختر نابینا انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربری و از نظر شیوه اجرا نیمه تجربی با طرح نیمه آزمایشی با طرح اندازه گیری مکرر با گروه گواه کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دانش آموزان دختر نابینا بودند که از میان آنها ۷۲ نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه ( هر گروه ۲۴ نفر جایگزین شدند). گروه آزمایش ۸ جلسه ۹ دقیقه ای با روش ذهن آگاهی آموزش دید. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های تنیدگی والدگری آبیدین (۱۹۹۲)، انعطاف پذیری روانشناختی بودند و همکاران (۲۰۱۱) تکمیل کردند. داده ها به کمک نرم افزار spss_19 و با روش تحلیل کوواریانس واریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر بهبود تنیدگی، انعطاف پذیری روانشناختی مادران اثربخش بودند و این نتایج تا مرحله پیگیری هم تداوم داشت (p :0/01). نتایج حاکی از اهمیت ذهن آگاهی در بهبود تنیدگی، انعطاف پذیری روانشناختی مادران می باشد. بنابراین مشاوران مدارس استثنایی می توانند از روش ذهن آگاهی برای کاهش تنیدگی و افزایش انعطاف پذیری روانشناختی مادران است.
|