عنوان
|
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی، تحمل آشفتگی پریشانی و حل تعارضات زناشویی در زوجین دارای مشکل سازگاری شهر کرمانشاه |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
سارا رستمیخو - شیما پرندین |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 14 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
72-57 |
کلید واژه
|
ناسازگاری زناشویی خودتنظیمی ناسازگاری کرمانشاه حل تعارض زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره ذهن آگاهی زوجهای ناسازگار زوجین دارای تعارض زناشویی تعارض زناشویی تحمل پریشانی خودتنظیمی هیجانی آموزش ذهن آگاهی مشکلات سازگاری
|
چکیده
|
ذهن آگاهی به عنوان روش منحصر به فرد برای کمک و پاسخ مورد نیاز برای حل مسائل زوجین است که با ارائه آگاهی غیر قضاوتی آنان را کمک می کند تا تعارضات خود را حل کنند. بنابراین پژوهش با هدف اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی، تحمل آشفتگی پریشانی و حل تعارضات زناشویی در زوجین دارای مشکل سازگاری شهر کرمانشاه انجام شد. پژوهش کاربردی از نوع طرح نیمه آزمایشی، پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری تمام زوجین دارای اختلاف زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شورای حل اختلاف کرمانشاه سال 1398 می باشد. حجم نمونه 30 نفر از زوجین زن و مرد دارای وضعیت ناسازگاری است که با روش در دسترس انتخاب و سپس با روش جایگزینی تصادفی 30 نفر (گروه آزمایش 15 نفر، گروه کنترل 15 نفر) برآورد شد. پروکتل درمانی آموزش ذهنآگاهی بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خودتنظیم هیجان با پایایی 81/0، پرسشنامه تحمل پریشانی با پایایی 83/0، پرسشنامه تعارضات زناشویی با پایایی 86/0 میباشد. روایی پرسشنامهها مورد تایید استاد راهنما قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی ( آزمون تحلیل واریانس) استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش های ذهن آگاهی موجب کاهش تعارضات زناشویی و منجر به افزایش خودتنظیمی و تحمل آشفتگی در زوجین ناسازگار شد. آموزش های ذهنآگاهی به طور موثری میتوانند میزان تعارضات زناشویی را کاهش داده و بر میزان تحمل آشفتگیها، خودتنظیمی موثر باشد.
|