• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش مادران بر رابطه والد کودک در دانش‌آموزان دارای اضطراب
تعداد صفحات 16
نویسنده مریم احمدی فارسانی - ناصر باقری - طیبه شریفی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش شماره 3 پیاپی 48
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 142-127
کلید واژه اضطراب  آموزش مادران  کودکان دبستانی  دانش‌آموزان دبستانی  رابطه والد فرزند  آموزش والدین  رابطه مادر کودک  کودکان مضطرب  اضطراب کودکان  آموزش والدینی بارکلی  اضطراب دانش‌آموزان  آموزش روابط والد فرزند  فارسان (شهرستان)  
چکیده هدف از انجام دادن این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مادران به روش بارکلی بر بهبود رابطۀ والد کودک دانش آموزان مضطرب دبستان های شهر فارسان بوده است. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون و گروه گواه بوده و ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (۱۹۹۷) و پرسشنامۀ رابطۀ کودک والد پیانتا (۱۹۹۲) (با سه خرده مقیاس نزدیکی، وابستگی و تعارض) بوده است. ابتدا با استفاده از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس، کودکان مضطرب غربال شدند. نمونۀ پژوهش شامل 3۰ دانش آموز از دبستان های شهر فارسان در سال تحصیلی 96-1395 بود که آنها به دو گروه آزمایشی (شامل 1۵ نفر) و گروه گواه (شامل 1۵ نفر) گمارده شدند. قبل از ارائۀ مداخله و آموزش والدین هر دو گروه آزمایشی و گواه پرسشنامه رابطۀ کودک والد پیانتا را به عنوان پیش­ آزمون تکمیل کردند. سپس گروه آزمایشی ده جلسه تحت‌‌ مداخلۀ آموزش والدین به روش بارکلی قرار گرفت، در حالی که گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس از پایان دورۀ آموزش مادران از هر دو گروه پرسشنامۀ رابطه والد کودک پیانتا به­‌عنوان پس‌ آزمون گرفته شد. سپس داده­‌های به­‌دست آمده تحلیل آماری شدند. یافته­‌های تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکووا) نشان دادند که آموزش مادران به روش بارکلی سبب بهبود معنادار رابطۀ والد کودک (28/27 = F و 0/000 = p) می‌­شود. نتایج نشان دادند که این برنامه آموزشی بر هر سه خرده­‌مقیاس نزدیکی، وابستگی و تعارض اثر مثبت دارد و سبب بهبود آنها می‌­شود.

کد مقاله 40381
تعداد بازدید 193

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397