• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان چالش‌ها و موانع تربیت دینی نسل چهارم انقلاب در گام دوم و راهکارهای رسانه‌ای رویارویی با آن‌ها با تأکید بر بیانات رهبری
تعداد صفحات 22
نویسنده هادی ابراهیمی کیاپی - فاطمه عامریان
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش شماره 3 پیاپی 48
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 126-105
کلید واژه رسانه  رسانه ملی  صدا و سیما  تربیت دینی  آراء آیت‌الله خامنه‌ای  آیت الله خامنه‌ای  راهکارهای رسانه‌ای  چالش‌های تربیت دینی  موانع تربیت دینی  بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب  تربیت دینی نوجوانان  
چکیده اهمیت تربیت دینی نوجوانان به عنوان نسل چهارم انقلاب اسلامی، تا حدی است که مقام معظم رهبری بخش هایی قابل توجه از بیانیه راهبردی «گام دوم انقلاب» را به معنویت و اخلاق این قشر از جامعه به عنوان آینده‌سازان این مرز و بوم اختصاص داده اند. با توجه به نقش انکارناپذیر رسانه‌ها در شکل‌دهی باورها و ارزش های مخاطبان در عصر ارتباطات، صدا و سیما به منزلۀ رسانه ملی، باید به نیازهای دینی و مذهبی مخاطبان، به­‌ویژه نوجوانان و جوانان و موانع موجود در تربیت دینی آنان اشراف داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهم‌ترین موانع و چالش های تربیت دینی نوجوانان با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری و ارائه راهکارهای رسانه‌ای در این زمینه است. این پژوهش کیفی با بهره‌­گیری از روش نظریه زمینه‌ای، نمونه‌گیری نظری هدفمند و مصاحبه با جمعی از کارشناسان صورت گرفته است. پس از استخراج و کدگذاری داده‌ها، مفاهیم و مقولات کلیدی در چند مرحله استخراج و پردازش شده است. با توجه به یافته‌های پژوهش، مشکلات مربوط به ضعف باورهای دینی و ارتباطات اعضای خانواده، مسائل خاص دوران نوجوانی، مسائل مربوط به مدارس، گروه همسالان و جامعه، مسائل رسانه‌ای، ناهماهنگی اصول تربیتی در خانه و مدرسه، فقر مالی و فرهنگی خانواده‌ها، انواع اعتیاد و انواع آسیب های فردی و اجتماعی در خانواده، مهم‌ترین موانع تربیت دینی نوجوانان هستند. نتایج پژوهش نشان داد که رسانه‌ها می‌توانند با انتقال غیر مستقیم و تأثیرگذار پیام های تربیتی و ارائه الگوهای مناسب برای افزایش ارتباطات درون‌خانوادگی (به ویژه والدین و فرزندان) و تقویت باورهای دینی مخاطبان، گام بردارند.

کد مقاله 40380
تعداد بازدید 177

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397