عنوان | چالشها و موانع تربیت دینی نسل چهارم انقلاب در گام دوم و راهکارهای رسانهای رویارویی با آنها با تأکید بر بیانات رهبری |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش شماره 3 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 126-105 |
کلید واژه | رسانه رسانه ملی صدا و سیما تربیت دینی آراء آیتالله خامنهای آیت الله خامنهای راهکارهای رسانهای چالشهای تربیت دینی موانع تربیت دینی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب تربیت دینی نوجوانان |
چکیده |
اهمیت تربیت دینی نوجوانان به عنوان نسل چهارم انقلاب اسلامی، تا حدی است که مقام معظم رهبری بخش هایی قابل توجه از بیانیه راهبردی «گام دوم انقلاب» را به معنویت و اخلاق این قشر از جامعه به عنوان آیندهسازان این مرز و بوم اختصاص داده اند. با توجه به نقش انکارناپذیر رسانهها در شکلدهی باورها و ارزش های مخاطبان در عصر ارتباطات، صدا و سیما به منزلۀ رسانه ملی، باید به نیازهای دینی و مذهبی مخاطبان، بهویژه نوجوانان و جوانان و موانع موجود در تربیت دینی آنان اشراف داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهمترین موانع و چالش های تربیت دینی نوجوانان با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری و ارائه راهکارهای رسانهای در این زمینه است. این پژوهش کیفی با بهرهگیری از روش نظریه زمینهای، نمونهگیری نظری هدفمند و مصاحبه با جمعی از کارشناسان صورت گرفته است. پس از استخراج و کدگذاری دادهها، مفاهیم و مقولات کلیدی در چند مرحله استخراج و پردازش شده است. با توجه به یافتههای پژوهش، مشکلات مربوط به ضعف باورهای دینی و ارتباطات اعضای خانواده، مسائل خاص دوران نوجوانی، مسائل مربوط به مدارس، گروه همسالان و جامعه، مسائل رسانهای، ناهماهنگی اصول تربیتی در خانه و مدرسه، فقر مالی و فرهنگی خانوادهها، انواع اعتیاد و انواع آسیب های فردی و اجتماعی در خانواده، مهمترین موانع تربیت دینی نوجوانان هستند. نتایج پژوهش نشان داد که رسانهها میتوانند با انتقال غیر مستقیم و تأثیرگذار پیام های تربیتی و ارائه الگوهای مناسب برای افزایش ارتباطات درونخانوادگی (به ویژه والدین و فرزندان) و تقویت باورهای دینی مخاطبان، گام بردارند. |
کد مقاله | 40380 |
تعداد بازدید | 177 |
|