• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ملاک‌های انتخاب همسر در معلمان دختر در آستانه ازدواج (پژوهش کیفی)
تعداد صفحات 22
نویسنده لیلا شهرابی فراهانی - مریم فاتحی‌زاده - عذرا اعتمادی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 48
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 88-67
کلید واژه همسرگزینی  دختران مجرد  معیارهای انتخاب همسر  تهران  ملاک‌های ازدواج  مطالعه کیفی  معلمان مجرد  دختران در آستانه ازدواج  معلمان دختر  
چکیده پژوهش حاضر با هدف کشف ملاک های معلمان دختر در­ آستانه ازدواج درباره انتخاب همسر انجام شده است. این مطالعه با روش کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است. پژوهشگر با بهره‌­گیری از روش نمونه­‌گیری هدفمند تعداد 15 نفر از معلمان دختر مجرد 18 تا 30 ساله را در شهر تهران شناسایی و مورد مصاحبه قرار داد. همۀ مصاحبه­‌ها ضبط شده، سپس با بهره­‌گیری از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل داده­‌های حاصل از مصاحبه به شناسایی دو مضمون اصلی ملاک های فردی و ملاک های زمینه‌­ای انجامیده است. مضمون ملاک های فردی دربرگیرندۀ شش مضمون فرعی ملاک های شخصیتی (مهربان بودن، عصبی نبودن، و ...)، ویژگی های ظاهری (تناسب اندام، بلندی قد و ...)، ملاک های سنی (نداشتن فاصله سنی زیاد و ...)، ملاک های تحصیلی (اهل مطالعه بودن و ...)، ملاک های اعتقادی (شباهت اعتقادی، پایبندی دینی و ...) و ملاک های اقتصادی (توانایی تأمین مخارج زندگی، شباهت خانواده‌­ها از نظر اقتصادی و ...) بود. مضمون ملاک های زمینه­ ای نیز دربرگیرندۀ چهار مضمون فرعی ملاک های فرهنگی (تشابه قومیتی و ...)، ملاک های مربوط به خانواده همسر (مشابه­‌بودن خانواده‌­ها و ...)، ملاک های ارزشی (همسانی در ارزش های اصلی و...) و ملاک های سیاسی (پایبندی به نظام و ...) بود. یافته­‌های به دست آمده، از طریق آشکارسازی ملاک های مدنظر معلمان دختر مجرد برای انتخاب همسر و ازدواج، علاوه بر افزایش بینش نسبت به ملاک های ازدواج در معلمان دختر مجرد، زمینه را برای تدوین برنامه‌­های اصلاحی با هدف بهبود ملاک های ازدواج این گروه و هماهنگ­ سازی آنها با واقعیت های موجود و همچنین تسریع روند ازدواج در آنها فراهم کرده است.

کد مقاله 40378
تعداد بازدید 172

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397