عنوان
|
رابطه کیفیت ارتباط والد فرزندی با خودکنترلی دانشآموزان با واسطه گری ارتباط مبتنی بر حل مسئله؛ ارائه یک الگوی علی |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
فهیمه زینعلی - محمدسجاد صیدی - روژین مرادی فرد |
مشخصات نشریه
|
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 15 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
23-7 |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر حل مسئله خودکنترلی کیفیت ارتباط کرمانشاه دانشآموزان دختر دبیرستانی رابطه والد فرزند دانشآموزان دبیرستانی ارتباط مبتنی بر حل مسئله باز بودن در رابطه
|
چکیده
|
پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای ارتباط مبتنی بر حل مسئله در رابطه کیفیت ارتباط والد فرزندی با خودکنترلی دانش آموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را تمام دانش آموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 95 ـ 96 شهرستان کرمانشاه دربرگرفت. 240 نفر از دانش آموزان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و دادهها به روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای ارتباط والد فرزند بارنس، اولسون (1982)، خودکنترلی هامفرید، (1982) و ارتباط مبنی بر حل مسئله توسط مک کوبین، تامپسون و مک کوبین، (1996) جمعآوری شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی برای طراحی یک الگوی مناسب از تحلیل مسیر پیشبینی خودکنترلی در دانش آموزان استفاده شده است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ارتباط مبنی بر حل مسئله در رابطه با ارتباط والد فرزندی و خودکنترلی نقش واسطه ای را ایفا میکند. نتایج پژوهش مؤید این است که کیفیت ارتباط والد فرزندی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم با واسطهگری ارتباط مبنی بر حل مسئله بر خودکنترلی تأثیر دارد؛ لذا میتوان با تقویت تبادلات باز و صریح بین والدین و فرزندان مهارت کنترل و مدیریت رفتارها و هیجانات را در دانش آموزان ارتقا بخشید.
|