عنوان
|
اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به والدین بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
فرزانه فاتحی پیکانی - اعظم صالحی |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 12 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
33-21 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری دانشآموزان دختر اضطراب اجتماعی خودکارآمدی تنظیم شناختی هیجان خودکارآمدی دختران آموزش فرزندپروری فرزندپروری مبتنی بر شفقت به والدین قهجاورستان (روستا)
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به والدین بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر دارای اضطراب اجتماعی به همراه مادرانشان در روستای قهجاورستان تشکیل دادند. 30 نفر از مادران به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. والدین گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل، مداخلهای صورت نگرفت. در نهایت دانشآموزان دختر در دو مرحله به پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان کودکان گارنفسکی و همکاران (2007) و مقیاس خودکارآمدی کودکان وﻳﻠﺮ و وﻟﺪ (1982) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و یک متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نمرات گروه های کنترل و آزمایش در راهبرد منفی و مثبت تنظیم هیجان و خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد و مداخله آموزشی سبب افزایش استفاده از راهبرد مثبت تنظیم هیجان و افزایش خودکارآمدی و کاهش استفاده از راهبرد منفی تنظیم هیجان در دانشآموزان دختر شده است و آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به والدین بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی بخش اثر است.
|