• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مدل ساختاری تأثیر عزت نفس، خود شی انگاری و طرحواره‌های ظاهر بر سبک انتخاب لباس
تعداد صفحات 19
نویسنده زهره علاءالدینی - سودابه حسن‌نژاد
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي كاربردي روانشناختي - دانشگاه تهران شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 187-169
کلید واژه دانشجویان دختر  امنیت  عزت نفس دختران  اصفهان  ارزیابی از خود  فردیت  عزت نفس  مدل ساختاری  خودشیء‌انگاری  سبک لباس پوشیدن  طرحواره‌های ظاهر  سبک انتخاب لباس  کارکردهای لباس پوشیدن  مد بودن  بدن به عنوان به خود  
چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل ساختاری تأثیر عزت­ نفس، خودشئ­ انگاری و طرحواره ­های ظاهر بر سبک انتخاب لباس بود. روش پژوهش، کاربردی و از نوع پژوهش ­های پیش ­بین بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه ­های سپاهان ­شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-99 بود. از بین این افراد 192 دانشجوی دختر به طور در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه­ های کارکردهای لباس پوشیدن (FC) اون و پرهام (1994)، عزت­ نفس (SE)، طرحواره های مربوط به ظاهر (ASI)، مقیاس باورها و رفتارهای خودشئ­ انگاری (SOBBS) (2017) و اطلاعات زمینه­ ای (BI) پاسخ دادند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که عزت­ نفس و طرحواره­ های ظاهر (خودارزیابی) می­ توانند کارکردهای لباس پوشیدن را تحت تأثیر قرار دهند، به طوری که فردیت، امنیت و «مد بودن» را به صورت مثبت و استتار را به صورت منفی پیش­ بینی می­ کنند. عزت­ نفس بیشترین تأثیر را بر کارکرد «مد بودن» دارد، همچنین می­ تواند خودشئ­ انگاری (بدن به عنوان به خود) را به صورت منفی پیش­ بینی کند. خودشئ­ انگاری (بدن به عنوان به خود) نیز می­ تواند به طور غیرمستقیم (با نقش واسطه­ ای «طرحواره خودارزیابی») همه کارکردهای لباس پوشیدن را پیش ­بینی کند. به طوری که فردیت، امنیت و «مد بودن» را به صورت مثبت و استتار را به صورت منفی پیش ­بینی می­ کند. خودشئ­ انگاری (بدن به عنوان به خود) و طرحواره­ های ظاهر (خودارزیابی) در رابطه بین عزت­ نفس و کارکردهای لباس پوشیدن نقش واسطه­ ای دارند.

کد مقاله 40323
تعداد بازدید 159

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397