• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه وضعیت سبک زندگی و سواد سلامت در خانواده‌های ایثارگران و غیرایثارگران در شهر تهران
تعداد صفحات 11
نویسنده علیرضا افشانی - مستجاد حسینی مطلق
مشخصات نشریه  طلوع بهداشت یزد سال 19 شماره 4 پیاپی 82
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1399
محدوده صفحات 26-36
کلید واژه خانواده‌های تهرانی  تهران  سبک زندگی  سواد سلامتی  ایثارگر  وضعیت تأهل  سبک زندگی خانوادگی  خانواده‌های ایثارگر  غیر ایثارگران  خانواده غیرایثارگر  
چکیده مقدمه: توجه به سبک زندگی ایثارگران به علت مخاطرات خاص خود همیشه مورد توجه بوده است. این امر زمانی اهمیت می‌یابد که پی می‌بریم ایثارگران به عنوان قشری از جان گذشته در دفاع از این سرزمین دارای مشکلات بسیاری هستند که این مشکلات گاهی نشان از عدم رسیدگی مسئولان مربوطه درخدمات‌رسانی دارد و گاهی نیز به علت عدم شناخت از نوع و سبک زندگی آنها در زمینه‌های مختلف، نسبت به آنها کم‌توجهی صورت می‌گیرد. پژوهش حاضر با هدف سنجش و مقایسه وضعیت سبک زندگی خانواده ایثارگران با خانواده‌های غیرایثارگر در کل کشور انجام شد.
روش بررسی: تحقیق حاضر یک مطالعه مقطعی به شیوه پیمایشی است و جامعه آماری آن را خانواده‌های دو گروه ایثارگران و غیرایثارگران شهر تهران تشکیل می‌دهند. در مجموع 360 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه سبک زندگی (لعلی، عابدی و کجباف، 1391) و پرسشنامه «همه جنبه‌های سواد سلامت» (AAHLS, 2013) بود. جهت تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار کامپیوتری SPSS نسخه 24 استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین میانگین نمرات سبک زندگی در دو گروه ایثارگر و غیرایثارگر در شهر تهران تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین مقایسه میانگین نمرات سبک زندگی نیز بیانگر آن است که بین نمرات سبک زندگی مردان و زنان در گروه غیرایثارگر و میانگین نمرات سبک زندگی افراد مجرد و متأهل در دو گروه ایثارگر و غیرایثارگر تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده بین سواد سلامت پاسخگویان ایثارگر و غیرایثارگر با سبک زندگی آن‌ها رابطه معنی‌داری وجود دارد، همچنین وضعیت تأهل به واسطه موقعیتی که برای ایثارگران و غیرایثارگران ایجاد می‌کند بر سبک زندگی هر دو گروه اثرگذار خواهد بود.

کد مقاله 40308
تعداد بازدید 169

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397