• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی روش والدگری Kazdin بر کاهش نشانه‌های پرخاشگری و قانون شکنی در دانش‌آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای
تعداد صفحات 9
نویسنده مریم فولادوند - محمدعلی نادی - احمد عابدی - ایلناز سجادیان
مشخصات نشریه  تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 16 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 166-158
کلید واژه فرزندپروری  رفتار کودکان  پرخاشگری  سبک والدگری  اصفهان  رفتار قانون‌شکنی  اختلال نافرمانی مقابله‌ای  دانش‌آموز اول ابتدایی  والدگری  دانش‌آموزان پسر  نافرمانی کودکان  دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی  دانش‌آموزان دوم ابتدایی  دانش‌آموزان سوم ابتدایی  آموزش والدگری کازدین  پرخاشگری پسران  
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش آموزش والدگری Kazdin بر کاهش علایم پرخاشگری، قانون‌شکنی و نافرمانی در دانش‌آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای (Oppositional defiant disorder یا ODD) انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه شاهد بود. نمونه‌ها از بین دانش‌آموزان پسر دارای ODD پایه اول تا سوم مدارس ابتدایی ناحیه 3 شهر اصفهان به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. بدین ترتیب، 10 مدرسه توسط آموزش و پرورش ناحیه 3 شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 انتخاب و 230 دانش‌آموز پسر پایه اول تا سوم ابتدایی که دارای ODD بودند، فهرست شدند. از بین دانش‌آموزان دارای ODD، بر اساس کسب نمره بالاتر از نقطه برش در خرده مقیاس‌های قانون‌شکنی و پرخاشگری بر اساس ابزار سیاهه رفتاری کودک (Child Behavior Checklist یا CBCL) Achenbach و مصاحبه بالینی انجام شده توسط مشاوره مدرسه، 30 دانش‌آموز انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و شاهد قرار گرفتند. برنامه مداخله آموزشی والدگری Kazdin طی 12 جلسه 5/1 ساعته و دو بار در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: آموزش والدگری Kazdin تأثیر معنی‌داری بر کاهش نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای (57/20 = F، 001/0 = P) و خرده مقیاس‌های قانون‌شکنی (81/29 = F، 001/0 = P) و پرخاشگری (33/10 = F، 001/0 = P) داشت و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده بود.
نتیجه‌گیری: روش والدگری Kazdin، باعث کاهش نافرمانی مقابله‌ای، پرخاشگری و قانون‌شکنی و همچنین، کاهش تعارض بین والدین و فرزندان می‌شود و می‌توان از آن به عنوان روش مداخله‌ای مؤثر و کارامدی جهت کاهش نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای، پرخاشگری و قانون‌شکنی برای والدین استفاده نمود.

کد مقاله 40296
تعداد بازدید 147

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397