عنوان
|
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی، برنامهریزی عصبی کلامی (NLP) و راهبرد تلفیقی، بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه در استان همدان |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
شهریار مرادی - نصرالله عرفانی - آرزو دلفان بیرانوند |
مشخصات نشریه
|
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 21 شماره 3 پیاپی 81 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
77-62 |
کلید واژه
|
راهبردهای خودتنظیمی دانشآموزان دختر خودتنظیمی انگیزش تحصیلی همدان دانشآموزان دختر دبیرستانی انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی انگیزش پیشرفت برنامهریزی عصبی کلامی یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر راهبرد تلفیقی
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی مقایسۀ اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، برنامهریزی عصبی کلامی و راهبرد تلفیقی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه انجام شده است. پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی بود و از طرح گروههای کنترل نابرابر استفاده شد. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشآموزان پسر و دختر دورۀ متوسطۀ استان همدان بود که نمونهای به حجم 161 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به تصادف در 6 گروه آزمایش و 2 گروه گواه جایگزین شدند. سپس گروههای آزمایش در زمینۀ راهبردهای خودتنظیمی، برنامهریزی عصبی کلامی و راهبردهای تلفیقی طی ده جلسه آموزش را دریافت کردند، اما گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس (HAMQ) بود. بهمنظور تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میزان اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی، راهبردهای برنامهریزی عصبی کلامی و راهبردهای تلفیقی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که راهبردهای تلفیقی (005/0 P < )، خودتنظیمی (005/0 P < ) و برنامهریزی عصبی کلامی (005/0 P < ) به ترتیب بیشترین اثربخشی را بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان داشتند. نتایج نشان داد که اثربخشی راهبردهای تلفیقی و خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی پسران بیش از دختران بود، اما تفاوت معناداری در تأثیر راهبردهای برنامهریزی عصبی کلامی بر انگیزش تحصیلی دختران و پسران مشاهده نشد.
|