عنوان
|
اثربخشی برنامه مداخلهای تعامل والد کودک مبتنی بر مربی گری هیجان بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
معصومه تختی - عبدالله شفیع آبادی - آتوسا کلانتر هرمزی - نورعلی فرخی |
مشخصات نشریه
|
علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 95 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
1437-1423 |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر اختلال اضطراب جدایی کودکان دبستانی رابطه والد فرزند دانشآموزان دوره ابتدایی دانشآموز اول ابتدایی برنامه مداخلهای دختران مقطع ابتدایی کودکان دختر مربی گری هیجان
|
چکیده
|
زمینه: مطالعات متعددی پیرامون اثربخشی برنامه مداخله ای تعامل والد کودک و علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان انجام شده است. اما پژوهشی که به اثربخشی برنامه مداخله ای تعامل والد کودک مبتنی بر مربی گری هیجان بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه مداخله ای تعامل والد کودک مبتنی بر مربی گری هیجان بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل یود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی منطقه 10 (1282 نفر) در سال تحصیلی 99-98 بود. تعداد 30 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش عبارتند از: مقیاس سنجش اضطراب جدایی (نسخه والد و کودک، هان، هاجینلیان، ایسن، وندر و پینکاس، 2003) و برنامه مداخله ای تعامل والد کودک مبتنی بر مربی گری هیجان (محقق ساخته، 1398). تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و تک متغیره انجام شد. یافته ها: برنامه مداخله ای تعامل والد کودک مبتنی بر مربی گری هیجان به طور معناداری در کاهش ترس از رهایی، ترس از تنهایی، ترس از بیماری و نگرانی از وقوع حوادث خطرناک مؤثر بود (0/01 P < ). نتیجه گیری: دانش آموزانی که در برنامه مداخله ای تعامل والد کودک مبتنی بر مربی گری هیجان شرکت کردند نشانه های اختلال اضطراب جدایی کمتری داشتند.
|