عنوان
|
اثربخشی برنامه مداخلهای بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک بر بهبود کیفیت تعامل والد کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
مهسا بهمنی - زهرا جهان بخشی |
مشخصات نشریه
|
فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (فرهنگ مشاوره سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 11 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
156-131 |
کلید واژه
|
پرخاشگری کیفیت ارتباط گنبدکاووس (شهرستان) رابطه والد فرزند پرخاشگری کودکان کودکان پیش دبستانی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک درمان تعامل والد کودک بازی درمانی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی برنامه بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد کودک (CPRT) بر کیفیت تعامل والد کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی برگزار شد. روش پژوهش به لحاظ گردآوری دادهها از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه کودکان پیشدبستانی و مادران آنها در سال 99-98 در شهرستان گنبدکاووس بود. 50 کودک پیشدبستانی از طریق روش نمونهگیری خوشهای که نمرات بالاتر از نمره برش را در پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیشدبستانی واحدی (1387) کسب نمودند، از 3 مرکز پیشدبستانی انتخاب شدند در نهایت نمونه اصلی پژوهش شامل 20 زوج مادر-کودک بود و مقیاس رابطه والد-کودک پیانتا (1994) را تکمیل نموده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گذاری شدند. محتوای جلسات، بستهی آموزشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک مطابق با الگوی لندرث است که در 10 جلسه 2 ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بهطور معناداری (p < 0/05)، موجب بهبود کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش معناداری در پرخاشگری کل (p < 0/01) شد. با توجه به تفاوت معنیدار بین گروه آزمایش و کنترل میتوان از بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT) بهعنوان روش درمانی مؤثر برای بهبود تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان استفاده کرد.
|