عنوان
|
از زیست گلخانهای تا بازگشت به عادتواره؛ مطالعه تجربه زیسته تحصیل دانش آموختگان دختر مدارس اسلامی غیرانتفاعی شهر تهران |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
طاهره خزایی - غزاله چیتساز |
مشخصات نشریه
|
مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) - شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده - علمی پژوهشی پیاپی 87 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
محدوده صفحات
|
62-33 |
کلید واژه
|
مدارس دخترانه آموزش دختران تجربه زیسته بازاندیشی دانشآموختگان دختر تهران مدارس غیرانتفاعی عادت واره مدارس اسلامی دیگری تجارب زیسته دختران تجربه دختران مدرسه غیرانتفاعی اسلامی
|
چکیده
|
هدف اصلی این پژوهش مطالعۀ تجربۀ زیسته تحصیل دختران در مدارس اسلامی غیرانتفاعی دخترانه است. چارچوب مفهومی پژوهش بر اساس مفصلبندی مفاهیمی مانند عادتواره بوردیو، مصرف نمایشی وبلن و همچنین، بههمریختگی معنایی شوتس و بازاندیشی گیدنز است. این پژوهش به روش تحقیق کیفی و با رویکردی پدیدارشناسانه انجام شده و ابزار تحلیل یافتهها تحلیل مضمونی است. بر پایۀ روایت های افراد مورد گفتگو، چهار مضمون اصلی در تجربۀ آنها عبارت است از: تداوم زیست مرفهانه ذیل برند مدرسه اسلامی در اشاره به مدرسه اسلامی به مثابه بستری برای شکلگیری الگوهای مصرفیِ زیست طبقه مرفه، بازتولید احساس اقلیتبودگی و شکلگیری خرده گفتمان مقاومت در واکنش به نگرش منفی به قشر مذهبی، دینداری آسایشطلبانه و فضایی از آنِ خود در ارتباط با فراهمساختن ساختارِ انحصاری و فضایی امن برای دینداری و در نهایت، از زیست گلخانهای تا مواجهه با دیگری و تجربۀ بازاندیشانه. این مطالعه نشان میدهد هرچند دانشآموختگان این مدارس در رویارویی با تکثر و تنوع بیرون از این مدارس پس از فارغالتحصیلی، ذیل بهمریختگیِ معنایی تجربهشده در شرایط بازاندیشی قرار میگیرند، اما در نهایت، عادتوارههای مرفهانه چارچوب کنشی و تفسیری ایشان را تعریف میکند.
|