| عنوان | واکاوی قوانین و مقررات ناظر به بازنمایی زنان در پیامهای بازرگانی رسانه ملی |
| تعداد صفحات | 28 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی زنان پیاپی 86 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
| محدوده صفحات | 152-125 |
| کلید واژه | کلیشههای جنسیتی رسانه ملی تبلیغات تجاری زن در تبلیغات تجاری تبلیغات تلویزیون زنان در تبلیغات تلویزیونی تبلیغات رسانه تبلیغات تلویزیون ایران بازنمایی زن استفاده ابزاری حقوق تبلیغات بازرگانی |
| چکیده |
مسألۀ بازنمایی زنان در آگهیهای بازرگانی و چگونگی نظارت بر این بازنمایی و حمایت از حقوق و منزلت زنان از مسائلی است که نسبت به آن با توجه به بنیانهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و همینطور نحوۀ نگرش به این قشر مواضع مختلفی گرفته شده است. در برخی موارد این موضوع بسیار ساده انگاشته شده و هنگام قانونگذاری فقط به ذکر امور کلی اکتفا شده است. از سوی دیگر در برخی موارد واکنشها بسیار سختگیرانه و غیرمنعطف بوده، به طوریکه قوانین مفصل و سختی وضع شده است. با توجه به اینکه در روزگار کنونی گستردگی میزان دست اندازی تبلیغات در تمامی عرصهها غیرقابلانکار است، غفلت از نظام حقوقی حاکم بر پرتکرارترین و موجزترین پیام رسانهای درخصوص زنان با توجه به هنجارآفرینی و تأثیرگذاری آگهیهای تجاری بر فرهنگ و ارزشهای اجتماعی، میتواند کارکرد مطلوب تبلیغات را تحتالشعاع قرار داده و با استفادۀ ابزاری از زنان و بازنمایی آنان در قالبهای کلیشهای، القاکنندۀ چهرهای واژگونه از زن نسبت به مخاطبان باشد. این پژوهش به شیوه توصیفی و با استفاده از روش مطالعه کتابخانهای و اسنادی در پی پاسخ گویی به چیستی و چگونگی حمایتهای صورت گرفته از شأن و منزلت زن در قوانین و مقررات تبلیغاتی رسانۀ ملی و کارآمدی ضمانت اجراهای درنظرگرفته موجود در صورت تخلفات احتمالی میباشد. نتایج به دست آمده حاکی از تنوع، تکرار و صوری بودن حمایتهای صورت گرفته در قوانین و ضوابط مزبور است. به این مسأله همچنین باید کاستیهای ناشی از فقدان ضمانت اجرای مؤثر را نیز افزود. |
| کد مقاله | 40261 |
| تعداد بازدید | 183 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...