• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه جامعه شناختی ادراک عدالت جنسیتی زنان با تأکید بر عامل قومیت
تعداد صفحات 30
نویسنده صمد عابدینی - صمد رسول زاده اقدم - پرویز صبوری کزج
مشخصات نشریه  زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) - مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 184-155
کلید واژه عوامل جامعه‌شناختی  عدالت جنسیتی  زنان کرد  خلخال (شهرستان)  سرمایه‌های فرهنگی  سنندج  قومیت  سرمایه اقتصادی  سرمایه اجتماعی  اردبیل  قوم کرد  رشت (شهرستان)  زنان گیلانی  زنان شهر سنندج  زنان ترک  پیرانشهر (شهرستان)  تالش (شهرستان)  بیجار (شهرستان)  قوم ترک  تصورات قالبی  لاهیجان (شهرستان)  سرمایه نمادین  زن تالش  مطالعه جامعه‌شناختی  سرمایه عاطفی  ادراک عدالت جنسیتی  قوم گیلک  پارس آباد (شهرستان)  
چکیده از عوامل تعیین‏ کنندة عدالت‏ طلبی و سلطه‏ جویی، ادراک هر فرد از عدالت جنسیتی است. این پژوهش با هدف مطالعة ادراک عدالت جنسیتی زنان و نقش عوامل جامعه ‏شناختی در پیدایش این پدیده در بستر قومیت انجام شده است. مبانی نظری پژوهش بر اساس نظریه‏ های هومنز، بوردیو و پارسونز تدوین یافته است. روش پژوهش از نوع پیمایش است که داده‏ ها با ابزار پرسش‌نامة محقق‌ساخته گردآوری شده است. جامعة آماری شامل کلیة زنان بالای 20 سال اقوام ترک، کرد و گیلک شهرستان‏ های اردبیل، پارس ‏آباد، خلخال، سنندج، پیرانشهر، بیجار، رشت، لاهیجان و تالش است. روش نمونه ‏گیری هدفمند و از نوع سهمیه‏ ای است. نتایج پژوهش نشان داد 52 درصد از پاسخ‏ دهندگان تعریف عدالت جنسیتی را به ویژگی‏ های فرهنگی و اجتماعی ارجاع می‏ دهند و نقش عوامل طبیعی و بیولوژیکی را در شکل‏ دهی به عدالت جنسیتی مفروض نمی‏ دانند. آزمون‌های مقایسه‌ای بیشترین اختلاف برداشت از ادراک عدالت جنسیتی را بین قوم کرد و گیلک نشان داد. آزمون‏ های تحلیل چند‌متغیره تفاوت ابعاد ادراک عدالت جنسیتی را بر حسب متغیرهای سرمایة فرهنگی، سرمایة اجتماعی، سرمایة نمادین، سرمایة ‌اقتصادی، سرمایة عاطفی و تصورات قالبی بین اقوام ترک، کرد و گیلک تأیید کرد.

کد مقاله 40243
تعداد بازدید 113

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397