• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش والدگری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه بیش فعالی بر بهبود مشکلات درونی شده مادران و کاهش رفتارهای برونی سازی شده فرزندانشان
تعداد صفحات 13
نویسنده لیلا معراجی‌فر - محسن امیری - لقمان ابراهیمی
مشخصات نشریه  طب توانبخشی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1399
محدوده صفحات 61-49
کلید واژه افسردگی  افسردگی مادران  رفتار کودکان  اضطراب  رفتار فرزندان  مشکلات روانی والدین  مشکلات روان‌شناختی  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  اختلالات برونی‌ سازی‌ شده  آموزش والدین  ذهن آگاهی  رفتار پرخاشگرانه  رفتار قانون‌شکنی  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  والدگری  اختلال‌های برونی‌سازی فرزندان  اضطراب مادر  مشکل درونی‌سازی‌شده  والدگری ذهن آگاهانه  رفتارهای برونی سازی شده  رفتارهای درونی سازی شده  
چکیده مقدمه و اهداف: با توجه به شیوع بالای اختلال نارسایی توجه بیش‌فعالی در کودکان و مشکلات روانشناختی که به­ واسطه ویژگی­ های رفتاری این کودکان برای والدین و به ­ویژه مادرانشان ایجاد می‌شود، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش والدگری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهبود رفتارهای درونی‌سازی­ شده مادران (اضطراب و افسردگی) و رفتارهای برونی‌سازی­ شده (رفتارهای قانون‌شکنانه و پرخاشگرانه) فرزندان با نارسایی توجه/ بیش‌فعالی پرداخته است.
مواد و روش­ ها: در مطالعه حاضر از روش پژوهش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس‌ آزمون با گروه کنترل استفاده شد. تعداد 30 نفر از مادرانی که فرزندان‌شان به ­واسطه‌ی نظر معلمان، پرسشنامه مرضی کودکان فرم والدین و مصاحبه تشخیصی مبتلا به این اختلال تشخیص داده شده بودند، به­ صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به­ صورت تصادفی جایگزین شدند. به منظور سنجش رفتارهای برونی‌سازی­ شده کودکان و مشکلات درونی‌سازی­ شده مادرانشان به ­ترتیب از فهرست رفتاری کودکان CBCL و مقیاس بیمارستانی اضطراب و افسردگی HADS استفاد شد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه سه ساعته تحت آموزش والدگری مبتنی بر ذهن ­آگاهی قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات پس ­آزمون گرفته شد. داده‌های به­ دست ­آمده از پژوهش حاضر با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس و به کمک نرم ­افزار آماری SPSS21 تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که میزان اضطراب و افسردگی مادران شرکت­ کننده در گروه آزمایش به­ طور معناداری کاهش یافته است (0/05 < p). همچنین بر اساس گزارش مادران میزان رفتارهای برونی­ سازی­ شده کودکان در گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد کاهش بیشتری یافته بود که با 0/05
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر می‌توان گفت سبک والدگری مبتنی بر ذهن‌آگاهی باعث کاهش میزان اضطراب و افسردگی مادران می‌شود و همچنین به کاهش رفتارهای برونی­ سازی­ شده کودکان‌شان می‌انجامد.

کد مقاله 40239
تعداد بازدید 191

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397