عنوان | اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری ذهن آگاهانه ایرانی اسلامی بر رابطه والد کودک و خودتنظیمی هیجانی مادران |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 1 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
محدوده صفحات | 7-1 |
کلید واژه | فرزندپروری دانشآموزان دختر تنظیم هیجانی خودتنظیمی رابطه والد فرزند رابطه مادر کودک مشکلات تنظیم هیجانی خمینی شهر (شهرستان) فرزندپروری اسلامی دانشآموزان پایه هفتم آموزش فرزندپروری خودتنظیمی هیجانی فرزندپروری ذهن آگاهانه دختران مقطع هفتم آموزش روابط والد فرزند فرزندپروری ایرانی فرزندپروری ذهن آگاهانه ایرانی اسلامی |
چکیده |
اهداف: خانواده نهاد اجتماعی است که در تربیت معنوی کودکان نقش دارد. مداخلاتی مانند فرزندپروری ذهنآگاهانه که مانع از ایجاد مشکلات در رابطه والدین فرزند میشود، رویکردی امیدوارکننده در بهبود کیفیت رابطه والدین فرزند و استراتژیهای مدیریت رفتار و خودتنظیمی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فرزندپروری ذهنآگاهانه ایرانی اسلامی بر رابطه والد کودک و خودتنظیمی هیجانی مادران دانشآموزان دختر بود. مواد و روشها: این پژوهش که از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون پیگیری همراه با گروه کنترل است، در بین ۲۸ نفر از مادران دانشآموزان دختر پایه هفتم (۱۳-۱۲ساله) ساکن خمینیشهر در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ انجام شد که به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و در دو گروه ۱۴نفری آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی جایگزین شدند و از طریق مقیاسهای رابطه والد کودک و خودتنظیمی هیجانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در ۱۰ جلسه ۹۰دقیقهای آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه ایرانی اسلامی شرکت کرد، ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها توسط نرمافزار SPSS ۲۴ و از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازههای مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجان و رابطه والد کودک در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل و در مراحل پسآزمون و پیگیری نسبت به مرحله پیشآزمون بهبود معنیداری نشان دادند ( ۰/۰۵ p ). نتیجهگیری: آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه ایرانی اسلامی در بهبود خودتنظیمی هیجانی و روابط والد کودک اثربخش بوده و این اثربخشی دارای تداوم است. |
کد مقاله | 40223 |
تعداد بازدید | 195 |
|