عنوان | طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی و عملی تربیت منش اخلاق محور بر اساس افق علامه طباطبایی: رویکردی نوین در عرصه فرزندپروری |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
محدوده صفحات | 12-1 |
کلید واژه | فرزندپروری اعتباریابی منش دیدگاه علامه طباطبایی صفات اخلاقی سبک فرزندپروری هرمنوتیک الگوی مفهومی فرزندپروری مسئولانه علامه طباطبایی (ره) تربیت منش اخلاق محور |
چکیده |
تخلق به اخلاقیات یعنی پایداری دائمی به صفات اخلاقی نیکو به صورت منش در انسان کاری است که در آموزش صرف اخلاق نمی توان به آن دست یافت. بنابراین دست یابی به رویکرد تربیت منش اخلاق محور به منظور کاربرد در عرصه فرزندپروری هدف این پژوهش است. بدین منظور در بخش اول تحقیق به بررسی و تبیین فرایند شکل گیری منش از دیدگاه علامه طباطبایی با روش تحقیق هرمنوتیک پرداختیم و در بخش دوم، فرایند الگوی فرزندپروری اخلاق محور در کنار ملاحظات کاربردی آن برای درونی سازی اخلاق در فرزندان ارائه شد. یافته ها نشان داد نقطه گذاری در الگوی تربیت منش اخلاق محور برای ایجاد چرخه ای از تغییرات، نظام نگرشی کودک شامل سه جزء شناختی (یعنی ایجاد بینش و اعتقاد به درستی و نادرستی اعمال)، عاطفی (یعنی برانگیختگی انگیزشی برای انجام اعمال) و ارادی (یعنی آهنگ انجام اعمال) اخلاقی در خود او از طریق تغییر همزمان در مولفه تربیتی والدین است. در این شرایط، والدین مبتنی بر تعریف تربیت منش اخلاق محور برای ثبات و پایداری صفات اخلاقی در فرزند خود از دو راهبرد ایجاد نگرش اخلاقی در کنار تکرار اعمال برای ملکه سازی صفات اخلاقی از طریق روش های القایی و فعال در یک بستر محیطی خانوادگی و اجتماعی زمینه سازی شده اخلاق محور، در قالب سبک فرزندپروری مسئولانه استفاده می کنند. |
کد مقاله | 40210 |
تعداد بازدید | 153 |
|