عنوان
|
مقایسه اثربخشی آموزش خانواده با رویکرد واقعیت درمانی گلسر و رویکرد عقلانی عاطفی رفتاری الیس بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی به واسطه ارتقای عملکرد خانواده |
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
زهره بالاگبری - مختار عارفی - کریم افشاری نیا - حسن امیری |
مشخصات نشریه
|
سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
محدوده صفحات
|
40-35 |
کلید واژه
|
آموزش خانواده سازگاری اجتماعی عملکرد خانواده کرمانشاه واقعیت درمانی دانشآموزان دوره ابتدایی روش عقلانی عاطفی رفتاری دانشآموزان پایه پنجم دانشآموزان پایه ششم آموزش واقعیت درمانی واقعیت درمانی گلاسر اثربخشی واقعیت درمانی سازگاری اجتماعی کودکان
|
چکیده
|
هدف پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش خانواده با رویکرد واقعیت درمانی گلسر و رویکرد عقلانی عاطفی رفتاری الیس بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی به واسطه ارتقای عملکرد خانواده بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع ابتدایی پایه پنجم و ششم نواحی سه گانه شهر کرمانشاه بودند که از بین آنها به شیوه نمونه گیری تصادفی مرحله ای 75 دانش آموز همراه با اولیاء آنها انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه جایگزین گردیدند. گروه اول با روش مبتنی بر واقعیت درمانی گلسر و گروه دوم با روش مبتنی بر رویکرد عقلانی عاطفی رفتاری الیس به مدت دو ماه و نیم، آموزش های لازم را دریافت نموده و گروه سوم (گروه گواه) در این مدت مداخله ای دریافت ننمودند. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل کوواریانس یک و چند متغیری و آزمون تعقیبی LSD مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد مداخلات بر عملکرد خانواده و سازگاری اجتماعی کودکان مؤثرند. اما، میانگین تفاوت نمره عملکرد خانواده و سازگاری اجتماعی کودکان بین گروه های اول و دوم معنادار نیست.
|