عنوان | مقایسه اثربخشی فرزندپروری ذهن آگاهانه با رویکرد ایرانی اسلامی با فرزندپروری مثبت بر خودتنظیمی هیجانی و خودکارآمدی مادران |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 49-38 |
کلید واژه | فرزندپروری خودتنظیمی اصفهان خودکارآمدی فرزندپروری مثبت دانشآموزان پایه هفتم خودکارآمدی مادر خودتنظیمی هیجانی فرزندپروری ذهن آگاهانه خودکارآمدی والدگری فرزندپروری ذهن آگاهانه ایرانی اسلامی |
چکیده |
اهداف: برای بهبود بخشیدن به روابط خانوادگی سالم، استفاده از برنامه آموزشی و پیشگیری زود هنگام در مورد خانواده اهمیت دارد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی فرزندپروری ذهن آگاهانه با رویکرد ایرانی اسلامی با فرزندپروری مثبت بر خودتنظیمی هیجانی و خودکارآمدی مادران دانش آموزان پایه هفتم بود. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون پیگیری (45 روزه ) با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل مادران و دانش آموزان پایه هفتم اصفهان بود که به روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند، نمونه 42 نفری در یکی از دبیرستان ها انتخاب شد و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. گروه های آزمایش در جلسات آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه با رویکرد ایرانی اسلامی و فرزندپروری مثبت به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای شرکت کردند. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. هر سه گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به پرسشنامه های خودتنظیمی هیجان گراتز و روئمر (2008) و مقیاس خودکارآمدی والدگری دومکا (1996) پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه های تکراری استفاده شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد بین روش های آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه با رویکرد ایرانی اسلامی و فرزندپروری مثبت با گروه کنترل از نظر اثربخشی بر متغیرهای خودتنظیمی هیجانی و خودکارآمدی مادران تفاوت وجود دارد (05/0 > p). اثربخشی با دوامتری برای مادران نسبت به روش فرزندپروری مثبت نشان داد. نتیجه گیری: فرزندپروری ذهن آگاهانه با رویکرد ایرانی اسلامی بر فرایندهای خودآگاهی، تقویت عزت نفس، پذیرش مادران توجه بیشتری نسبت به دیگر رویکردهای فرزندپروری دارد. |
کد مقاله | 40200 |
تعداد بازدید | 178 |
|