• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه رضایت و سازگاری زناشویی زنان مبتلا به دیابت و عادی
تعداد صفحات 11
نویسنده افتخار کیهانی - محمدرضا فلسفی نژاد - آناهیتا خدابخشی‌ کولایی
مشخصات نشریه  پرستاری دیابت - دانشگاه علوم پزشکی زابل شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1397
محدوده صفحات 663-653
کلید واژه رضایت زناشویی  تهران  دیابت  بیماران مزمن  سازگاری زناشویی  زنان شهر تهران  رضایتمندی زناشویی زنان  زنان عادی  بیماری‌های مزمن  بیماران دیابتی  زنان دیابتی  
چکیده مقدمه و هدف: به دیابت می بایست به عنوان یک مشکل خانوادگی نگریست که همچون سایر بیماری­ های مزمن، بر تمام اعضای خانواده تاثیر می­ گذارد. بنابراین سازگاری و رضایت زناشویی می توانند تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند. هدف از انجام پژوهش مقایسه رضایت و سازگاری زناشویی زنان مبتلا به دیابت و عادی بود.
مواد و روش ها: این تحقیق از نوع علی مقایسه­ ای بود و جامعۀ آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه زنان مبتلا به دیابت و عادی شهر تهران در سال 1396 تشکیل دادند. 70 نفر زنان دیابتی و 70 نفر زنان عادی به روش نمونه‏ گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه­ های رضایت زناشویی توسط انریچ و پرسشنامه سازگاری زناشویی لاک والاس استفاده شد. داده­ ها با تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون تی برای گروه­ های مستقل و نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شده است.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین سازگاری زناشویی زنان مبتلا به دیابت و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد در حالیکه میان رضایت زناشویی زنان مبتلا به دیابت و عادی تفاوت معنی داری وجود نداشت. بین مولفه­ های رضایت زناشویی زنان مبتلا به دیابت و عادی تنها بین موضوعات شخصیتی تفاوت معنی دار وجود داشت. در مجموع می‏ توان گفت موضوعات شخصیتی و سازگاری زناشویی در زنان عادی بالاتر از زنان مبتلا به دیابت است.
بحث و نتیجه گیری: در زنان مبتلا به دیابت، بیماری آن­ها نمی­ تواند موجب شود که رضایت زناشویی کمتری را نسبت به افراد سالم تجربه کنند، همچنین در تبیین تفاوت سازگاری زناشویی زنان مبتلا به دیابت و عادی می­ توان گفت بیماری­ های مزمن به عنوان یک واقعه ناگوار در زندگی نگریسته می شود که می­ تواند نحوه واکنش و تعامل­ های خانواده را تغییر می­دهد.

کد مقاله 40192
تعداد بازدید 240

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397