• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ﺗﺄﺛﯿﺮ الگوی توانمندسازی خانواده محور ﺑﺮ کنترل گلیسمی و ﭘﯿﺮوی دارویی در ﺑﯿﻤﺎران مبتلا به دیابت ﻧﻮع دو
تعداد صفحات 11
نویسنده زهرا مدنی - علی منصوری - فروغ زردشت - پرستو نظرنیا - افسانه سرابندی نو
مشخصات نشریه  پرستاری دیابت - دانشگاه علوم پزشکی زابل شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1397
محدوده صفحات 606-596
کلید واژه دیابت  زابل (شهرستان)  دیابت نوع 2  الگوی توانمندسازی خانواده‌ محور  توانمندسازی خانواده  بیماران دیابتی  کنترل گلیسمی  پیروی دارویی  
چکیده مقدمه و هدف: یکی از بزرگترین چالش­ هایی که بیماران دیابتی با آن مواجهند یادگیری نحوه کنترل قند خون می­ باشد. از این رو توانمندسازی بیماران در این زمینه و در نهایت بهبود کیفیت زندگی، به عنوان یکی از شاخص­ های مهم سلامتی در بیماری دیابت به شمار می­ رود. لذا این مطالعه با هدف بررسی ﺗﺄﺛﯿﺮ الگوی توانمندسازی خانواده محور ﺑﺮ کنترل گلیسمی و ﭘﯿﺮوی دارویی در ﺑﯿﻤﺎران مبتلا به دیاﺑﺘﯽ ﻧﻮع دو انجام شد.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه تجربی بود و طی آن 70 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان زابل بر اساس معیارهای ورود انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابتدا دو پرسشنامه شرح حال و پیروی دارویی 8 سوالی (Morisky Medication Adherence) تکمیل و نمونه آزمایش HbA1C گرفته شد. سپس برای گروه مداخله طی 8 جلسه ۶۰ تا ۹۰ دقیقه ای بر طبق الگو آموزش های لازم داده شد. در پایان مجدداً پرسشنامه پیروی دارویی تکمیل و نمونه HbA1C اندازه­ گیری شد. داده­ های به دست آمده در نرم افزار SPSS نسخه ۲۱ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: بر اساس یافته­ ها بین میانگین نمره پیروی دارویی دو گروه، قبل از مداخله تفاوت معنی­ دار آماری وجود نداشت (0/21 = p ) اما پس از انجام مداخله این تفاوت معنی دار بود (0/0001 > p). همچنین نتایج نشان داد بین میانگین HbA1C دو گروه، قبل از مداخله اختلاف معنی­ دار آماری وجود ندارد (0/32 = p ) اما پس از انجام مداخله این اختلاف معنی دار بود (0/0001 > p).
نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه حاکی از اثرات مثبت اجرای الگوی توانمندسازی خانواده محور بر افزایش پیروی دارویی و بهبود کنترل گلیسمی در بیماران بود. لذا می­توان از این روش آموزشی در برنامه­ های آموزش به بیمار استفاده نمود.

کد مقاله 40191
تعداد بازدید 234

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397