• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر عملکرد جنسی زنان دیابتی نوع دو شهرستان زرند (کرمان) سال 1395
تعداد صفحات 12
نویسنده مریم علی کمالی - صدیقه خدابنده - مریم متصدی
مشخصات نشریه  پرستاری دیابت - دانشگاه علوم پزشکی زابل شماره 2
تاریخ انتشار بهار - 1396
محدوده صفحات 178-167
کلید واژه کرمان  عملکرد جنسی زنان  عملکرد جنسی  دیابت  پنج عامل شخصیت  دیابت نوع 2  زرند (شهرستان)  بیماران دیابتی  زنان دیابتی  
چکیده مقدمه و هدف: دیابت نوع دو در حال تبدیل­ شدن به یک بیماری غیرواگیر، با همه­ گیری خاموش و یک مشکل بهداشتی با عواقب جسمانی، روانی و اجتماعی است. عملکرد جنسی بیماران دیابتی می­ تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله ویژگی­ های شخصیتی آنان باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین ویژگی­ های شخصیتی با عملکرد جنسی در زنان دیابتی نوع دو انجام شد.
مواد و روش­ ها: روش این پژوهش توصیفی تحلیلی و جامعه­ آماری شامل کلیه­ زنان دیابتی مبتلا به دیابت نوع دو شهرستان زرند بود که از میان آن­ها با استفاده از نمونه­ گیری در دسترس 85 بیمار انتخاب و با احتساب 20 درصد ریزش احتمالی 102 نفر از بیماران دیابتی به عنوان نمونه­ نهائی انتخاب شدند و به پرسشنامه­ های پنج­ عاملی شخصیتی نئو و عملکرد جنسی پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی، تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین ویژگی­ های شخصیتی و عملکرد جنسی بیماران زن مبتلاء به دیابت نوع دو رابطه­­ ای وجود ندارد. هیچ­ یک از پنج عامل شخصیتی نئو؛ بی­ ثباتی هیجانی، برون­گرایی، گشودگی، توافق­ پذیری و وجدانی­ بودن بر عملکرد جنسی تاثیری ندارد.
بحث و نتیجه­ گیری: یافته­ های این پژوهش روشن ساخت که عملکرد جنسی زنان می­ تواند ناشی از علل­ های متفاوتی باشد و عملا ویژگی­ های شخصیتی نمی­ توانند همیشه بر عملکرد جنسی تاثیرگذرا باشند. بنابراین ضروری است ماماها، کارشناسان بهداشت روان، پرستاران علاوه بر شناساندن ویژگی­ های شخصیتی افراد، به عواملی نظیر سبک زندگی، تغذیه­ سالم، ورزش و مدیریت استرس که می­ تواند بر بیماری دیابت موثر باشد توجه لازم را مبذول دارند.

کد مقاله 40190
تعداد بازدید 208

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397