• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه کمال گرایی و باورهای غیر منطقی با ملاک‌های همسرگزینی زنان مبتلا به دیابت نوع دو شهر مشهد
تعداد صفحات 11
نویسنده نظام هاشمی - احمد سوری - جمال عاشوری
مشخصات نشریه  پرستاری دیابت - دانشگاه علوم پزشکی زابل شماره 1
تاریخ انتشار زمستان - 1394
محدوده صفحات 30-20
کلید واژه همسرگزینی  معیارهای انتخاب همسر  باورهای غیرمنطقی  کمال گرایی  مشهد  کمال گرایی مثبت  کمال گرایی منفی  دیابت  زنان مشهد  دیابت نوع 2  بیماران دیابتی  زنان دیابتی  
چکیده مقدمه و هدف: ملاک های همسرگزینی زنان مبتلا به دیابت نوع دو تحت تأثیر متغیرهای روانشناختی زیادی است که از مهمترین آنها می توان به کمال گرایی و باورهای غیر منطقی اشاره کرد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه کمال گرایی و باورهای غیر منطقی با ملاک های همسرگزینی زنان مبتلا به دیابت نوع دو شهر مشهد انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش همه زنان مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1394 بودند. در مجموع 275 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنان پرسشنامه های کمال گرایی، باورهای غیر منطقی و ملاک های همسرگزینی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری با مدل همزمان تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: کمال گرایی مثبت با ملاک محتوایی (37/0 = r) و ملاک فرآیندی (29/0 = r) همسرگزینی زنان مبتلا به دیابت نوع دو رابطه مثبت و معنادار داشت. همچنین کمال گرایی منفی با ملاک محتوایی (41/0- = r) و ملاک فرآیندی (25/0- = r) و باورهای غیر منطقی با ملاک محتوایی (34/0- = r) و ملاک فرآیندی (23/0- = r) همسرگزینی زنان مبتلا به دیابت نوع دو رابطه منفی و معنادار داشتند. علاوه بر آن کمال گرایی مثبت و منفی و باورهای غیرمنطقی توانستند 4/38 درصد از تغییرات ملاک محتوایی و 1/29 درصد از تغییرات ملاک فرآیندی همسرگزینی زنان مبتلا به دیابت نوع دو را پیش بینی کنند (01/0 > p).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود مشاوران، روانشناسان بالینی و درمانگران برای بهبود ملاک های محتوایی و فرآیندی همسرگزینی زنان مبتلا به دیابت نوع دو کمال گرایی مثبت را افزایش و کمال گرایی منفی و باورهای غیر منطقی را کاهش دهند.

کد مقاله 40189
تعداد بازدید 217

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397