• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی و ارزشیابی یک برنامه ملاقات هدایت شده خانواده محور بر سطح هوشیاری مصدومین مغزی
تعداد صفحات 10
نویسنده پوراندخت پورکرمانیان - زهره کلانی - نصرالله علیمحمدی - اکبر حسن زاده
مشخصات نشریه  پرستاری مراقبت‌های ویژه - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1399
محدوده صفحات 55-46
کلید واژه اصفهان  بخش مراقبت ویژه  ملاقات هدایت شده  ملاقات خانواده محور  سطح هوشیاری  مصدومین مغزی  تحریک حسی  
چکیده زمینه و هدف: تحریک حسی در بیماران دارای کاهش سطح هوشیاری بستری در بخش مراقبت­ های ویژه (ICU) می­ تواند بر میزان هوشیاری بیماران مؤثر باشد، به خصوص در صورتی که این تحریکات آشنا و دارای محتوای بامعنی باشد. لذا هدف این مطالعه معرفی یک برنامه ملاقاتی هدایت شده خانواده محور بر هوشیاری مصدومین صدمات مغزی بستری در ICU است.
مواد و روش­ ها: پژوهش حاضـر یـک مطالعـه کارآزمـایی بالینی است. جامعه آماری این پژوهش مصدومین مغزی بستری در بخـش­ های مراقبـت ویـژه مرکـز آموزشـی درمـانی الزهرا (ع) و کاشانی اصفهان بود. در این پژوهش طی 7 مرحله، برنامه ملاقاتی هدایت شده خانواده محور طراحی، اجرا و ارزشیابی شد. در مرحله طراحی، در ابتدا با استفاده از متون پرستاری در خصوص اقدامات مراقبتی مورد نیاز و نقش خانواده ­ها در اجرای آنها پیش­نویس برنامه تهیه شد، سپس با استفاده از روش مناسبت رند (RAND Appropriateness’ Method (RAM) ) از نظر مفهوم بودن، سودمندی، مرتبط بودن و قابلیت اجرایی بودن محتوای برنامه توسط خانواده ­ها، برنامه تدوین شد. در مرحله اجرا، توسط یکی از اعضای درجه یک خانواده که در مورد ملاقات آموزش دیده بود، روزانه و به مدت 14 روز، طبق برنامه، بیماران تحریک شنوایی و لمسی را دریافت نمودند. در مرحله ارزشیابی، روزانه سطح هوشیاری 30 دقیقه قبل و 30 دقیقه بعد از ملاقات، با استفاده از مقیاس کمای گلاسگو (Glasgow Coma Score Scale(GCS)) و مقیاس چهارنمره ­ای (Four Scoure ) اندازه­ گیری شد.
یافته ­ها: میانگین تغییرات سطح هوشیاری بر اساس مقیاس چهارنمره­ ای از ابتدای مطالعه تا پایان مطالعه در گروه آزمون 7/1 ± 6 و در گروه کنترل 35/1 ± 1 است. این تغییرات در گروه آزمون به طور معنا­داری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0 < P). همچنین مقیاس کمای گلاسگو نیز از ابتدای مطالعه تا پایان ( در طول مدت چهارده روز) تغییرات روزانه میانگین نمره سطح هوشیاری بین دو گروه، اختلاف آماری معناداری را نشان می­ دهد (001/0 < P).
نتیجه­ گیری: بکارگیری برنامه ملاقات هدایت شده و هدفمند، توسط خانواده می­تواند بر ارتقاء سطح هوشیاری مصدومین مغزی دچار کاهش سطح هوشیاری مؤثر واقع شود. بنابراین پیشنهاد می­ شود، شرایطی فراهم شود تا نزدیکترین افراد خانواده به بیمار از نظر عاطفی با آموزش کافی، با استفاده از این برنامه پیشنهادی، ملاقات­ های هدفمند انجام دهند.

کد مقاله 40186
تعداد بازدید 235

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397