• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سندرم مراقبت ویژه در خانواده: یک مطالعه مروری روایتی
تعداد صفحات 16
نویسنده فرزانه سلمان دهکردی - معصومه ایمانی پور
مشخصات نشریه  پرستاری مراقبت‌های ویژه - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1399
محدوده صفحات 21-6
کلید واژه مراقبت خانواده محور  بخش مراقبت ویژه  واکنش‌های روان‌شناختی  خانواده بیمار  سندرم مراقبت ویژه در خانواده  مرور روایتی  
چکیده زمینه و هدف: بسیاری از اعضای خانواده بیماران ICU در طول بستری بیمار در بخش مراقبت های ویژه، در معرض خطر مجموعه‌ای از واکنش‌های روان‌شناختی منفی قرار می‌گیرند. این مطالعه با هدف مروری بر مجموعه علائم و چالش‌های این خانواده­ ها و راهکارهای مراقبت از خانواده بیماران ICU انجام‌ شده است.
روش کار: این مطالعه از نوع مروری بوده و به روش مطالعه کتابخانه­ ای و جستجوی مقالات مرتبط در پایگاه‌های علمی Google Scholar, Science Direct, Scopus, PubMed, SID, Magiran, Iran Medex انجام شد. کلیه مقالات تمام متن به دو زبان فارسی و انگلیسی در بازه زمانی 2002-2019 و 1385-1398 بررسی شدند که در پایان مراحل غربالگری، ۲۷ مقاله مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: اعضای خانواده بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت ویژه، اغلب در پاسخ به شرایطی که خارج از کنترل آن‌هاست، مجموعه‌ای از واکنش‌های روان‌شناختی نامطلوب را که همگی تحت عنوان سندرم مراقبت ویژه در خانواده نامیده می­شود، تجربه می­ کنند. مهم‌ترین و مؤثرترین راهکار کاهش عوارض این سندرم در خانواده بیماران، مراقبت خانواده محور و برقراری ارتباط مؤثر برشمرده شده است.
نتیجه‌گیری: پرستاران به‌عنوان اصلی­ ترین عضو تیم مراقبت در بخش مراقبت‌های ویژه باید علاوه بر بیمار، نسبت به اعضای خانواده بیماران نیز احساس مسئولیت کنند و با تدابیر مراقبتی خانواده محور، به تطابق خانواده بیماران با بحران بستری بیمار در بخش مراقبت ویژه و پیشگیری یا کنترل علائم سندرم مراقبت ویژه در خانواده کمک کنند.

کد مقاله 40185
تعداد بازدید 228

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397