• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ارتباط بین تجربه کاری و اعتماد به نفس پرستاران اورژانس نسبت به حضور خانواده حین احیای قلبی ریوی
تعداد صفحات 8
نویسنده حمیدرضا حریریان - امین سلیمانی - هادی حسنخانی
مشخصات نشریه  پرستاری مراقبت‌های ویژه - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1398
محدوده صفحات 56-49
کلید واژه پرستاران  اعتماد به نفس  تبریز  بیماران قلبی  سابقه کار  حضور خانواده بیمار  بیماری قلبی  تجربه کاری  احیای قلبی ریوی  حضور خانواده هنگام احیا  
چکیده زمینه و هدف: معمولاً هر گاه بیماری در بیمارستان دچار ایست قلبی ریوی می‌شود، در زمان شروع عملیات احیا خانواده بیمار به اتاق انتظار هدایت می‌شود و یک نفر از اعضای تیم احیا از اتاق احیا خارج شده و خانواده را در جریان وضعیت بیمار قرار می‌دهد. یکی از موضوعات مورد بحث در بسیاری از کشورها از جمله ایران حضور خانواده حین احیا است که در ایران به صورت جدی اجرا نمی‌شود. از عوامل مؤثر نسبت به پذیرش و اجرای آن می‌توان به میزان اعتماد به نفس پرستاران اشاره کرد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین تجربه کاری و اعتماد به نفس پرستاران اورژانس نسبت به حضور خانواده حین احیا است.
روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است که در مدت سه ماه (از خرداد تا مرداد 1398) و در 7 بیمارستان آموزشی شهر تبریز انجام شد. 140 نفر از پرستاران بخش اورژانس به روش تصادفی طبقه‌ای نسبی در این مطالعه انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های اطلاعات فردی اجتماعی و اعتماد به نفس پرستاران نسبت به حضور خانواده حین احیا استفاده شد.
یافته‌ها: متوسط سن مشارکت کنندگان در پژوهش (05/7 ± ) 87/30 سال بود. اکثر پرستاران زن و دارای مدرک کارشناسی بودند. نزدیک به نصفی از پرستاران (42/46%) کمتر از 5 سال سابقه کار داشتند. همچنین میانگین نمره اعتماد به نفس ایشان نسبت به حضور خانواده حین احیا (69/12 ± ) 91/52 از 85 و در حد متوسط بود. پرستاران با سابقه کاری بیشتر، اعتماد به نفس بالاتری داشتند، به طوری که بین میانگین نمره اعتماد به نفس پرستاران با سابقه کمتر از 5 سال و پرستاران با سابقه 11 تا 20 سال اختلاف معنادار (P = 0/025 و F = 3/200) وجود داشت.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، پرستارانی که سابقه کاری بیشتری دارند از اعتماد به نفس بالاتری برای حضور خانواده حین عملیات احیای قلبی ریوی دارند. بنابراین به مدیران پرستاری و بیمارستانی پیشنهاد می‌شود تا برای اجرای بهتر مراقبت خانواده محور در بخش اورژانس، از پرستاران با سابقه کاری بیشتر و به تبع آن دارای اعتماد به نفس بالاتر استفاده کنند.

کد مقاله 40184
تعداد بازدید 213

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397