عنوان | بررسی تأثیر آموزش روشهای پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی بر آگاهی و نگرش دانشجویان دختر نسبت به سلامت باروری و جنسی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1394 |
محدوده صفحات | 161-152 |
کلید واژه | دانشجویان دختر بهداشت باروری پیشگیری از بارداری کرمان دختران جوان روشهای پیشگیری از بارداری سلامت جنسی پیشگیری از بیماریهای مقاربتی بیماریهای مقاربتی بیماریهای منتقله به روش جنسی تأثیر آموزش عفونتهای منتقله جنسی بیماریهای مقاربتی جنسی سلامت باروری روشهای پیشگیری از بیماریهای مقاربتی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نگرش دختران آگاهی دانشجویان آگاهی دختران |
چکیده |
مقدمه: جوانان در بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت همانند ایران در خطر بارداری ناخواسته و عفونت های منتقله از راه جنسی می باشند. در این بین احساس شکست ناپذیری همراه با فقدان آگاهی از نتایج رفتارهای پرخطر، باعث می شود که جوانان کمتر از خودشان در برابر خطرات محافظت کنند. بر این اساس این تحقیق با هدف بررسی تاًثیر آموزش روش های پیشگیری از بارداری و بیماری های منتقله از راه جنسی بر آگاهی و نگرش دانشجویان دختر نسبت به سلامت باروری و جنسی انجام یافته است. روش کار: در این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی نمونه مورد مطالعه 127 دانشجوی دختر محصل در دانشگاه علوم پزشکی کرمان به طور تصادفی انتخاب شدند. از نمونه ها یک پیش آزمون و دو پس آزمون گرفته شد. آموزش روش های پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی به روش جیمز براون طی 4 جلسه آموزشی 2 ساعته طی چهار روز متوالی انجام شد. آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به بهداشت باروری با پرسشنامه خودایفا ارزیابی شد. داده ها با برنامه نرم افزاری SPSS-18، آزمون های آمار توصیفی، آزمون طرح اندازه گیری های مکرر و آزمون اسپیرمن تجزیه تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمرات آگاهی پیرامون روش های مختلف پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی و گویه های مربوط به سلامت باروری و جنسی بلافاصله بعد از آموزش ( به ترتیب: 38.2 و 42.05) و 6 هفته بعد از آموزش (به ترتیب: 31.67 و 26.54) نسبت به مرحله قبل از آموزش ( به ترتیب: 18.92 و 21.07) افزایش یافت. آزمون طرح اندازه گیری های مکرر تفاوت معنی داری بین میانگین نمره آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به روش های پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی (P < 0/001) نشان داد و این آزمون این تفاوت آماری را در مورد آگاهی از روش های پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی تا 6 هفته بعد از اتمام آموزش (P < 0/05) همچنان معنی دار نشان داد. ولی در مورد نگرش نسبت به بهداشت باروری جنسی 6 هفته بعد از آموزش معنی دار نبود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش باعث افزایش اطلاعات و ایجاد نگرش مثبت نسبت به سلامت باروری و جنسی در دانشجویان دختر و هچنین ماندگاری این اطلاعات و پایداری نگرش مثبت در آنها می شود. لذا آموزش سلامت باروری و جنسی از طریق الگوهای آموزشی مختلف برای دختران جوان پیشنهاد می شود. |
کد مقاله | 40180 |
تعداد بازدید | 291 |
|