• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر آموزش روش‌های پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی بر آگاهی و نگرش دانشجویان دختر نسبت به سلامت باروری و جنسی
تعداد صفحات 10
نویسنده مهدیه زنگی آبادی زاده
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1394
محدوده صفحات 161-152
کلید واژه دانشجویان دختر  بهداشت باروری  پیشگیری از بارداری  کرمان  دختران جوان  روش‌های پیشگیری از بارداری  سلامت جنسی  پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی  بیماری‌های مقاربتی  بیماری‌های منتقله به روش جنسی  تأثیر آموزش  عفونت‌های منتقله جنسی  بیماری‌های مقاربتی جنسی  سلامت باروری  روش‌‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی  نگرش دانشجویان  دانشگاه علوم پزشکی کرمان  نگرش دختران  آگاهی دانشجویان  آگاهی دختران  
چکیده مقدمه: جوانان در بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت همانند ایران در خطر بارداری ناخواسته و عفونت های منتقله از راه جنسی می باشند. در این بین احساس شکست ناپذیری همراه با فقدان آگاهی از نتایج رفتارهای پرخطر، باعث می شود که جوانان کمتر از خودشان در برابر خطرات محافظت کنند. بر این اساس این تحقیق با هدف بررسی تاًثیر آموزش روش های پیشگیری از بارداری و بیماری های منتقله از راه جنسی بر آگاهی و نگرش دانشجویان دختر نسبت به سلامت باروری و جنسی انجام یافته است.
روش کار: در این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی نمونه مورد مطالعه 127 دانشجوی دختر محصل در دانشگاه علوم پزشکی کرمان به طور تصادفی انتخاب شدند. از نمونه ها یک پیش آزمون و دو پس آزمون گرفته شد. آموزش روش های پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی به روش جیمز براون طی 4 جلسه آموزشی 2 ساعته طی چهار روز متوالی انجام شد. آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به بهداشت باروری با پرسشنامه خودایفا ارزیابی شد. داده ها با برنامه نرم افزاری SPSS-18، آزمون های آمار توصیفی، آزمون طرح اندازه گیری های مکرر و آزمون اسپیرمن تجزیه تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمرات آگاهی پیرامون روش های مختلف پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی و گویه های مربوط به سلامت باروری و جنسی بلافاصله بعد از آموزش ( به ترتیب: 38.2 و 42.05) و 6 هفته بعد از آموزش (به ترتیب: 31.67 و 26.54) نسبت به مرحله قبل از آموزش ( به ترتیب: 18.92 و 21.07) افزایش یافت. آزمون طرح اندازه گیری های مکرر تفاوت معنی داری بین میانگین نمره آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به روش های پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی (P < 0/001) نشان داد و این آزمون این تفاوت آماری را در مورد آگاهی از روش های پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی تا 6 هفته بعد از اتمام آموزش (P < 0/05) همچنان معنی دار نشان داد. ولی در مورد نگرش نسبت به بهداشت باروری جنسی 6 هفته بعد از آموزش معنی دار نبود.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش باعث افزایش اطلاعات و ایجاد نگرش مثبت نسبت به سلامت باروری و جنسی در دانشجویان دختر و هچنین ماندگاری این اطلاعات و پایداری نگرش مثبت در آنها می شود. لذا آموزش سلامت باروری و جنسی از طریق الگوهای آموزشی مختلف برای دختران جوان پیشنهاد می شود.

کد مقاله 40180
تعداد بازدید 249

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397