عنوان | اثربخشی شناخت درمانی و واقعیت درمانی به روش گروهی بر کاهش افت تحصیلی دانشآموزان دختر بی سرپرست و بدسرپرست دوره راهنمایی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1395 |
محدوده صفحات | 46-39 |
کلید واژه | بیسرپرست افت تحصیلی دانشآموزان دختر شناخت درمانی واقعیت درمانی دختران مقطع راهنمایی دختران بیسرپرست واقعیت درمانی گروهی بدسرپرست شناخت درمانی گروهی دانشآموزان دوره راهنمایی سقز (شهرستان) دانشآموزان بیسرپرست دختران بدسرپرست دانشآموزان بدسرپرست |
چکیده |
مقدمه: یکی از مهمترین مسائل و مشکلات نظامهای آموزشی افت تحصیلی است که آثار ناگواری از لحاظ مالی و نگرشی بر نظام آموزشی، خانواده و دانشآموزان بهجای میگذارد. هدف از این مطالعه تأثیر مشاوره گروهی شناخت درمانی و واقعیت درمانی مشاوره گروهی بر افت تحصیلی دانش آموزان بیسرپرست و بد سرپرست در مدارس راهنمایی دخترانه بود. روش کار: پژوهش حاضر تجربی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر بد سرپرست و بیسرپرست دارای افت تحصیلی مدارس راهنمایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 94-93 بودند. تعداد 45 نفر با استفاده از نمونهگیری هدفمند از بین دانش آموزان دارای افت تحصیلی انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند گروههای آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقهای واقعیتدرمانی و شناخت درمانی طی دو ماه و هر هفته یک جلسه قرار گرفتند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و SPSS-22 استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد آموزش شناخت درمانی با 26 درصد و واقعیت درمانی با 19 درصد افزایش نمرات دانش آموزان در امتحانات نوبت دو همراه بود و بر نمرات تکوینی و نوبت دوم دانش آموزان دختر بد سرپرست و بیسرپرست تأثیر معنادار داشت ( 01/0 p ≤ ). نتیجه گیری: از آموزش شناختدرمانی و واقعیتدرمانی میتوان برای بهبود وضعیت افت تحصیلی دانشآموزان بد سرپرست و بیسرپرست استفاده کرد. |
کد مقاله | 40179 |
تعداد بازدید | 245 |
|