• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی هزینه‌های اقتصادی، بهداشتی، روانی و اجتماعی تحمیل شده بر خانواده و جامعه ناشی از مرگ مادر: یک مقاله مروری
تعداد صفحات 10
نویسنده نسرین سرافراز - اقبال سخاوتی - غلامعلی حقیقت - فائزه غفوری
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1396
محدوده صفحات 258-249
کلید واژه مرگ مادر  مطالعه مروری  هزینه‌های بهداشتی  هزینه‌های اقتصادی  هزینه‌های روانی  هزینه‌های اجتماعی  هزینه غیر مستقیم  
چکیده مقدمه: میزان مرگ‌ومیر مادران به علت عوارض بارداری و زایمان از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که نشان‌دهنده وضعیت توسعه کشورها می‌باشد. در این مقاله سعی شده است تا با تعیین هزینه‌های ناشی از مرگ مادر و تأثیر این هزینه‌ها بر سلامت خانواده و جامعه، راهکارهایی جهت پیشگیری از بروز مرگ‌های مشابه و بهبود آن اتخاذ شود.
روش کار: مقاله حاصل یک مطالعه مروری است که با جستجو در پایگاه‌های ایرانی و بین‌المللیElsevier، Springer، PubMed IranMedex ، google scholar ، SID و سایت WHO و UNFPA بین سال‌های 2016-1973 نگاشته شده است. حدود 78 عنوان در جستجوی اولیه به دست آمد که بعد از مطالعه خلاصه ملاقات، 20 مقاله که با هدف اصلی این مطالعه همخوانی داشت انتخاب گردید.
یافته‌ها: مهم‌ترین اثرات مرگ مادران برای کودکان، خانواده و جامعه شامل افزایش مرگ کودکان، افزایش کودکان کار و افزایش میزان سوء تغذیه و بیماری در کودکان، انحلال خانواده، رشد خانواده‌های تک والدی و افزایش بیماری‌های روانی در سایر اعضاء خانواده و جامعه می‌باشد.
بحث: نتایج نشان داد که زنان و بخصوص مادران نقشی بسیار کلیدی در خانواده و تربیت فرزندان داشته و مرگ مادران می‌تواند وسیله‌ای برای کاهش سرمایه و تولید خانوار، انحلال خانواده و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روانی گردد.
نتیجه‌گیری: شناخت عوامل مؤثر بر این شاخص مهم، ما را در اتخاذ اقدامات مؤثر برای ارتقای سلامت مادر و به دنبال آن کاهش هزینه‌های تحمیل شده بر خانواده و جامعه ناشی از مرگ مادر، یاری می‌نماید.

کد مقاله 40177
تعداد بازدید 248

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397