عنوان | اثربخشی آموزش بهبود خلق مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبکهای فرزندپروری مادران در زرین شهر |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1396 |
محدوده صفحات | 248-236 |
کلید واژه | فرزندپروری افسردگی افسردگی مادران کودکان پیش دبستانی شیوههای فرزندپروری مادر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) کاهش افسردگی سبک فرزندپروری زرین شهر (شهرستان) مادران کودک پیش دبستانی آموزش بهبود خلق |
چکیده |
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبکهای فرزندپروری مادران در شهر زرینشهر اجرا گردید. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعهی آماری شامل کلیهی مادران کودکان پیشدبستانی شهر زرینشهر در سال 1394 بود. بدین منظور 40 نفر از اعضای جامعه آماری که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) گمارده شدند. آزمودنیها قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های افسردگی بک (1961)، سبکهای فرزندپروری بامریند (1973)، پاسخ دادند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (هیس، 2005) قرار گرفتند، اما بر گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. یافته ها: دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازههای تکراری) تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که آموزش بهبود خلق مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبکهای فرزندپروری مادران در شهر زرینشهر تأثیر معنیدار داشته است ( 05/0 p < ). نتیجه گیری: بنابر یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی مادران و بهبود سبکهای فرزندپروری آنان مؤثر است. |
کد مقاله | 40176 |
تعداد بازدید | 311 |
|