• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش بهبود خلق مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبک‌های فرزندپروری مادران در زرین شهر
تعداد صفحات 13
نویسنده فاطمه همایی - زهرا یوسفی
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شماره 2
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1396
محدوده صفحات 248-236
کلید واژه فرزندپروری  افسردگی  افسردگی مادران  کودکان پیش دبستانی  شیوه‌های فرزند‌پروری مادر  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  کاهش افسردگی  سبک فرزندپروری  زرین شهر (شهرستان)  مادران کودک پیش دبستانی  آموزش بهبود خلق  
چکیده مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبک‌های فرزندپروری مادران در شهر زرین‌شهر اجرا گردید. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی مادران کودکان پیش‌دبستانی شهر زرین‌شهر در سال 1394 بود. بدین منظور 40 نفر از اعضای جامعه‌­ آماری که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) گمارده شدند. آزمودنی‌ها قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه­ های افسردگی بک (1961)، سبک‌های فرزندپروری بامریند (1973)، پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (هیس، 2005) قرار گرفتند، اما بر گروه کنترل هیچ مداخله­ ای صورت نگرفت.
یافته ها: داده‌ها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری) تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که آموزش بهبود خلق مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبک‌های فرزند‌پروری مادران در شهر زرین‌شهر تأثیر معنی‌دار داشته است ( 05/0 p < ).
نتیجه گیری: بنابر یافته ­های پژوهش می­ توان نتیجه گرفت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی مادران و بهبود سبک‌های فرزندپروری آنان مؤثر است.

کد مقاله 40176
تعداد بازدید 261

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397