• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اهمیت تغذیه با شیر مادر از دیدگاه آموزه‌های دینی، طب سنتی ایران و طب رایج
تعداد صفحات 10
نویسنده زینب قربانی - ابراهیم خادم
مشخصات نشریه  مطالعات اسلامی در حوزه سلامت شماره 1 پیاپی 1
تاریخ انتشار پائیز - 1396
محدوده صفحات 52-43
کلید واژه قرآن  اسلام  شیر مادر  آیات قرآن  شیردهی  تغذیه شیرخوار  تغذیه با شیر مادر  تغذیه انحصاری با شیر مادر  آموزه‌های اسلامی  طول مدت شیردهی  مدت تغذیه با شیر مادر  آموزه‌های قرآنی  آموزه‌های دینی  طب سنتی ایران   طب ایرانی  Breastfeeding  الرضاعه  
چکیده هدف: این مطالعه با هدف بررسی آموزه های دینی اسلام و دیدگاه های دو مکتب طب سنتی ایران و طب رایج در خصوص اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر انجام شده است.
روش بررسی: ابتدا داده ها با کلید واژه های مربوطه از آیات قرآن کریم، مجموعه های روایی و کتب معتبر طب سنتی ایران استخراج و سپس جستجو در پایگاه های علمی شامل Scopus، Science Direct و PubMed صورت گرفت. پس از استخراج داده ها، نتایج در قالب مفاهیم و جدول دسته بندی گردید.
یافته ها: در قرآن کریم در چندین آیه به موضوع تغذیه نوزاد با شیر مادر پرداخته شده و حتی بصورت جزئی به طول مدت شیردهی نیز اشاره نموده و آن را دو سال تمام دانسته است. شیر دادن مادر به فرزند همچنین در بسیاری از روایات بعنوان یک ارزش مورد تکریم قرار می گیرد. در طب ایرانی شیر مادر مناسب ترین نوع تغذیه برای نوزاد قلمداد و موکدا توصیه گردیده است کودک در دو سال ابتدایی زندگی تا حد امکان از آن بهره مند گردد. از دیدگاه طب رایج نیز تغذیه انحصاری با شیر مادر به صراحت و به طور قطعی، روش ارجح تغذیه نوزاد طی 6 ماه نخست زندگی بوده و سازمان بهداشت جهانی بر ضرورت ادامه تغذیه با شیر مادر در طول سال دوم زندگی نیز تاکید می کند.
نتیجه گیری: با بررسی هر سه دیدگاه مذکور چنین استنباط می گردد که تغذیه نوزاد با شیر مادر طی دو سال نخست زندگی از اهمیت ویژه و منحصر بفردی برخوردار بوده و با هیچ روش جایگزین دیگری قابل جبران نیست.

کد مقاله 40169
تعداد بازدید 213

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397