• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پایبندی مذهبی، امیدواری و شادکامی: نقش جنسیت و تأهل در دینداری اسلامی
تعداد صفحات 24
نویسنده هاجر باختری - رضیه جبرئیل زاده
مشخصات نشریه  مطالعات اسلامی در حوزه سلامت شماره 1 پیاپی 3
تاریخ انتشار بهار - 1397
محدوده صفحات 86-63
کلید واژه جنسیت  امید به زندگی  شادکامی  زنان متأهل  دینداری زنان  دینداری  امید  پایبندی مذهبی  تأهل  دوسوگرایی  زنان مجرد  مردان متأهل  دوسوگرایی مذهبی  ناپایبندی مذهبی  دینداری مردان  مردان مجرد  شادی زنان  شادکامی مردان  اهواز (شهرستان)  
چکیده این مطالعه با هدف مقایسه ابعاد پایبندی مذهبی و همچنین شادکامی و امیدواری در مردان و زنان مجرد و متاهل شهر اهواز انجام شد. جامعه مورد پژوهش در این مطالعه کلیه زنان و مردان مجرد و متاهل در اهواز بودند که از بین آنها 200 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. ملاک های ورود عبارت بودند از سن بین 20 تا 50 سال از هر دو جنس و تحصیلات زیر دیپلم تا دکتری. جهت اندازه ­گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه پایبندی مذهبی جان بزرگی، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و همچنین پرسشنامه امیدواری میلر استفاده شد. داده­ ها به وسیله نرم افزار SPSS-22 و تحلیل واریانس دوراهه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که جنسیت فقط در متغیر دوسوگرایی مذهبی بین دو گروه مردان و زنان تفاوت ایجاد می کند (05/0 > p , 31/3 = (198 و 1) F). اما تاهل در متغیرهای پایبندی مذهبی (01/0 > p و 63/21 = (198 و 1) F)، عدم پایبندی (01/0 > p و 64/5 = (198 و 1) F)، و دوسوگرایی (01/0 > p و 15/13 = (198 و 1) F)، در بین زنان و مردان تفاوت ایجاد می­ کند. همچنین تعامل تاهل و جنسیت نیز در همه متغیرها بجز شادکامی تفاوت ایجاد می کند. بر اساس یافته­ های بدست آمده، مردان متاهل پایبندی مذهبی بیشتری دارند و زنان مجرد درگیر دوسوگرایی مذهبی بیشتری می شوند. در عین حال امیدواری با توجه به مذهب، در بین افراد متاهل بسیار بیشتر از مجردهاست. طبق این یافته ها، پایبندی به مذهب و دینداری در میزان امید به زندگی تفاوت ایجاد می کند، اما در شادکامی تاثیر معنی داری ایجاد نمی­ نماید.

کد مقاله 40167
تعداد بازدید 221

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397