• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی الگوهای ارتباطی زوجین از منظر قرآن و روانشناسی
تعداد صفحات 18
نویسنده اصغر سلیمی نوه - رضا  سلیمی - مریم پوررضاقلی
مشخصات نشریه  مطالعات اسلامی در حوزه سلامت شماره 1 پیاپی 3
تاریخ انتشار بهار - 1397
محدوده صفحات 54-37
کلید واژه قرآن  روابط زوجین  الگوهای ارتباطی زوجین  روان‌شناسی  ارتباط سازنده متقابل  الگوی ارتباطی  ارتباط توقع / کناره‌گیری  وظایف اخلاقی  دیدگاه روانشناسی  الگوی ارتباطی اجتناب متقابل  
چکیده مقدمه و هدف: خانواده اولین و مهمترین نهاد اجتماعی است که همواره بخش قابل توجهی از اشتغالات فکری انسان را تشکیل می‌دهد؛ در دین مبین اسلام نیز خانواده دارای جایگاه والایی می‌باشد و پایه و اساس جامعه است و خانواده را مهمترین وسیله جهت اصلاح جامعه معرفی می‌نماید. این پژوهش با تمرکز بر این سؤال اساسی که مهمترین الگوهای ارتباطی زوجین از دیدگاه قرآن و روانشناسان غربی کدامند، به تطبیق دیدگاه‌های آنان پرداخته خواهد شد. همچنین مناسبترین الگوی ارتباطی زوجین از منظر قرآن و روانشناسی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
مواد و روش­ ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ نحوه جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از روش کار توصیفی تحلیلی مبتنی بر جمع‌آوری اطلاعات از منابع و اسناد معتبر و استفاده از نظرات مکتوب روانشناسان صاحب نظر مرتبط با موضوع می‌باشد.
یافته: یافته‌ها حاکی از آن است که التزام عملی به وظایف قرآنی و اخلاقی از سوی زوجین پایبند به قرآن و مذهب، می‌تواند در چگونگی الگوی ارتباطی زوجین تأثیر مهمی داشته باشد و اثرگذاری قرآن بر ارتباطات زوجین، به ماهیت و حقیقت دین بر می‌گردد. وجوه اشتراک الگوهای ارتباطی زوجین از دیدگاه قرآن و روان‌شناسی از جهت عناصر، اهمیت موضوع و عوامل مؤثر در ایجاد ارتباط مناسب و صحیح می باشد؛ و وجوه اختلاف آنها در ارتباط با انگیزه و هدف برقراری ارتباط و نوع نگرش به موضوع ارتباط زوجین می باشد که در قرآن، رسیدن به کمالات معنوی و کمال­ یابی انسان مربوط می باشد اما در دیدگاه روان‌شناسی بیشتر مبتنی بر جنبه‌های مادی، اجتماعی و زیستی انسان می باشد.
جمع بندی: با توجه به بعد سطحی در روان‌شناسی و اهتمام به بعد عمقی و باطنی در قرآن می‌توان به این نتیجه رسید که نگاه قرآن به برقراری ارتباط زوجین، نگاهی الهی و وحیانی است ولی نگاه روان‌شناسی نگاه علمی و سطحی و در حد توانایی‌های مادی بشر است.

کد مقاله 40166
تعداد بازدید 219

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397