• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مبانی فقهی انتخاب و تعیین جنس جنین در مذاهب پنجگانه اسلام
تعداد صفحات 14
نویسنده غلامرضا نورمحمدی - اقدس بکلو
مشخصات نشریه  مطالعات اسلامی در حوزه سلامت شماره 2 پیاپی 4
تاریخ انتشار تابستان - 1397
محدوده صفحات 14-1
کلید واژه فقه  مبانی فقهی  مذاهب اسلامی  دیدگاه فقها  مذاهب خمسه  دیدگاه فقهی  تشخیص ژنتیکی  تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی  فقه مذاهب  تعیین جنس  انتخاب جنس  جنس جنین  
چکیده مقدمه و هدف: در گذشته روش‌ها برای انتخاب و تعیین جنس جنین بسیار ساده و غیر مداخله‌گرانه بوده است؛ از این رو، این موضوع، مورد بحث فقه نبوده است. اما امروزه این امکان به‌ وجود آمده که والدین از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺸﺨﻴﺺ ژﻧﺘﻴﻜﻲ ﭘﻴﺶ از ﻻﻧﻪ­ﮔﺰﻳﻨﻲ (PGD) جنس فرزند خویش را انتخاب کنند. این امر، مسایل نوظهوری را فرا روی فقه مطرح نموده است که فقیه باید در احکام تکلیفی جواز یا عدم جواز و نیز احکام وضعی و آثار آن اظهار نظر نماید.
مواد و روش‌ها: روش مطالعه در این پژوهش، توصیفی و تحلیلی است که با مراجعه به متون دینی و علمی انجام شده است و اطلاعات به‌دست‌آمده دسته‌بندی و مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفته است.
یافته‌ها: فتاوا بین فقهای مذاهب پنج‌ گانه مختلف است، اما در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ دﻻیل و قواعد فقهی، ﺟﻮاز مطلق بهره‌وری از اﻳﻦ فناوری در موارد درمانی ﺗﺄﻳﻴﺪ ﺷﺪ. در موارد غیردرمانی نیز به صورت مشروط می‌توان حکم به جواز داد. بنابراین، انتخاب و تعیین جنس جنین، فی­ نفسه و صرف ­نظر از مفاسد و ضررهای آن، ممنوع نبوده و بر ­اساس اصول و قواعد با فرض عدم ترتب مفاسد متعدد جایز است.

کد مقاله 40164
تعداد بازدید 196

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397