• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیشگیری از وقوع جرائم منافی عفت در فضای مجازی
تعداد صفحات 15
نویسنده زهرا نجف‌زاده مقدم - مهدی اسماعیلی - حسن حاجی تبار فیروزجائی
مشخصات نشریه  فقه و تاریخ تمدن - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد - مصوب دانشگاه آزاد سال 15 شماره 4 پیاپی 62
تاریخ انتشار زمستان - 1398
محدوده صفحات 15-1
کلید واژه پیشگیری  جرایم منافی عفت  روابط نامشروع  جرایم جنسی  اعمال منافی عفت  فضای مجازی  پیشگیری از جرم  فضای سایبر  پيشگيری از جرايم جنسی  جرم رایانه‌ای  
چکیده هدف تحقیق حاضر پیشگیری از وقوع جرائم منافی عفت در فضای مجازی است. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و از لحاظ هدف تحقیقات کاربردی است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که جرایم رایانه‌ای محدوده وسیعی از جرم ها را شامل می شود که یا صرفاً در فضای سایبر اتفاق می افتد و یا اگر مشابه آن در فضای عادی هم وجود داشته باشد، فضای سایبر ویژگی های خاص (گستردگی بدون حد و مرز) برای آن ایجاد کرده که لزوم نگرش جدید در قوانین حقوقی مربوط به آن را سبب می شود.
لذا با بررسی های انجام شده از جمله جرایمی که از وجود فضای مجازی باعث منافی عفت در جامعه شده است افشای فحشاء، قوادی، پورنوگرافی و ... می باشد که شارع مقدس و ائمه معصومین علیهم السلام به آنها اشاره کرده اند و این جرایم نه تنها در اولین گام به ضرر خود شخص می باشد بلکه بنیان مهمترین نهاد جامعه، یعنی خانواده را سست می کند.
نتیجه تحقیق این است که با پیشگیری از طرق مختلف از جمله آموزش، تعلیم، کنترل و ... از این جرایم، کمک شایانی به استحکام بنیان خانواده می شود. هم چنین والدین با کنترل و نظارت بیشتر روی اعمال کودکان و نوجوانان خود، می توانند از این سنخ جرایم در جامعه پیشگیری کنند و فرزند خود را از افتادن در این دام فساد و فحشاء نجات دهند.
با گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و دسترسی عموم جامعه به شبکه اینترنت، فضای جدیدی فرا روی متخلفین جوامع قرار گرفته است. فضایی که در آن محدودیت هایی هم چون مرزهای جغرافیایی، ملیت، بعد مسافت، زمان و ... فاقد معنا و مفهوم است. و امروزه کمتر کسی را می توان یافت که عضو حداقل یکی از شبکه های اجتماعی تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، فیس بوک و ... نباشد. شبکه های اجتماعی همانقدر که ارتباط را راحتتر و کم هزینه تر کرده اند، مشکل آفرین و جرمزا نیز بوده اند. و شاید بتوان ادعا کرد که بیش از ۶۰ درصد روابط نامشروع از فضای مجازی شروع میشود.
در موقعیت جدید جرایم رایانه ای از رشد و توسعه چشمگیری برخوردار بوده است. با گسترش جرایم رایانه ای، جرایم رایانه ای مرتبط با امور غیر اخلاقی نیز گسترش یافته و تاثیر منفی بر نظام اجتماعی و پایه ای از جمله خانواده ها و سازمان ها گذاشته و بیشتر کودکان و نوجوانان را مورد هجوم قرار داده است و شرایط لازم را برای ارتکاب برخی جرایم در جهت اشاعه این مفاسد آماده ساخته است.

کد مقاله 40149
تعداد بازدید 159

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397