عنوان | تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در رفتارهای بهداشتی دوران بلوغ در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 159-142 |
کلید واژه | بلوغ دانشآموزان دختر بلوغ دختران بلوغ جسمی تهران رفتارهای بهداشتی مدل اعتقاد بهداشتی بهداشت بلوغ دانشآموزان دوره ابتدایی دختران مقطع ابتدایی منطقه 14 شهر تهران دانشآموزان دوم ابتدایی بهداشت بلوغ جسمی دوره بلوغ |
چکیده |
زمینه و هدف: آگاهی کم و رفتار غیر بهداشتی دختران در دوران بلوغ می تواند عوارض جبرانناپذیر و مشکلات عدیده جسمی، روحی و روانی برای آنها ایجاد کند. این عوارض به راحتی قابل پیشگیری هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در رفتار بهداشتی دوران بلوغ دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر تهران انجام گردید. مواد و روشها: مطالعه ازنوع مداخلهای نیمه تجربی که به صورت تصادفی از بین دانشآموزان دختر دوره ابتدایی منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 در دو گروه 50 نفره (کنترل و مداخله) انجام شد. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه طراحی شده بر اساس اطلاعات دموگرافیک و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی است که بعد ازتأیید روایی و پایایی آن، قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. گروه آزمون در برنامه آموزشی طراحی شده بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی در 3 جلسه 45 دقیقهای شرکت کرده و دادهها توسط spss24 با آزمونهای کای اسکوار، t مستقل، t زوجی، واریانس Anova و کوواریانس Ancova تحلیل شد. یافتهها: در بین ویژگیهای دموگرافیک (اطلاع از قاعدگی، سن، تحصیلات و شغل پدر) در گروه آزمون و کنترل، اختلاف معناداری وجود دارد.( P < 0.05). درگروه آزمون، قبل از مداخله آموزشی و یک ماه بعد، اختلاف میانگین متغیرهای آگاهی، عملکرد، حساسیت، شدت و منافع درک شده، خودکارآمدی و راهنما برای عمل، افزایش و اختلاف میانگین موانع درک شده کاهش یافت و در گروه آزمون، بین میانگین متغیرهای آگاهی، عملکرد و سازههای مدل (غیر از منافع درک شده و خودکارآمدی) قبل ازمداخله آموزشی و یک ماه بعد اختلاف معناداری وجود دارد (P < 0.05). در گروه کنترل این متغیرها اختلاف معناداری را نشان ندادند (P > 0.05). نتایج آزمون کوواریانس Ancova نشان میدهد که مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در رفتار بهداشتی دانشآموزان در دوران بلوغ تأثیرگذار میباشد (P < 0.05). نتیجه گیری: برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در رفتار بهداشتی دوران بلوغ تأثیر دارد. |
کد مقاله | 40118 |
تعداد بازدید | 164 |
|