عنوان | رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر بر اساس انواع هوش |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 568-450 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر رفتار دختران رفتارهای پرخطر دختران نوجوانان هوش عاطفی سلامت اجتماعی رفتارهای پرخطر دانشآموزان دختر دبیرستانی هوش معنوی رفتار نوجوان مرند (شهرستان) |
چکیده |
مقدّمه و هدف: در بین عوامل متعدد مرتبط با رفتارهای پرخطر نوجوانان، هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی بهعنوان مجموعهای از مهارت و استعدادهای روانی، از مهمترین پیشبینی کننده های رفتارهای پرخطر هستند، زیرا در بین آنها روابط درهمتنیده و پیچیدهای وجود دارد. از همین رو پژوهش حاضر، با هدف پیشبینی رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر بر اساس میزان برخورداری آنها از هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی انجام شد. روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ هدف، تمام دانشآموزان دختر متوسطه دوّم شهر مرند است که از بین آنها تعداد 310 نفر بر اساس جدول «کرجسی و مورگان» به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای سنجش رفتارهای پرخطر زادهمحمدی و احمدآبادی (1387)، هوش معنوی کنیگ (2008)، هوش عاطفی وانگ و لاو (2007) و سلامت اجتماعی کییز (2000) بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد، بین هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی با رفتارهای پرخطر رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، هوش معنوی به میزان 561/.، هوش عاطفی به میزان 299/. و سلامت اجتماعی نیز به میزان 138/. رفتارهای پرخطر را تبیین میکنند که بالاترین تبیین از بین ابعاد هوش معنوی، مربوط به بُعد تولید معنای شخصی، از بین ابعاد هوش عاطفی، بُعد خودآگاهی و از ابعاد سلامت اجتماعی نیز بُعد مشارکت اجتماعی است. نتیجهگیری: میتوان گفت بین هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی با رفتارهای پرخطر دانشآموزان رابطۀ معناداری وجود دارد و بدیهی است که این قابلیتها به عنوان یک عامل بازدارنده منجر به افزایش مقاومت در برابر رفتارهای پرخطر و در نتیجه کاهش آنها می شود. |
کد مقاله | 40117 |
تعداد بازدید | 150 |
|