• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر بر اساس انواع هوش
تعداد صفحات 19
نویسنده آیت‌اله فتحی - فرهاد سراجی - سعید شریفی رهنمو - مطهره کاظمی گوراند - مجید شریفی رهنمو
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 15
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1399
محدوده صفحات 568-450
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  رفتار دختران  رفتارهای پرخطر دختران  نوجوانان  هوش عاطفی  سلامت اجتماعی  رفتارهای پرخطر  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  هوش معنوی  رفتار نوجوان  مرند (شهرستان)  
چکیده مقدّمه و هدف: در بین عوامل متعدد مرتبط با رفتارهای پرخطر نوجوانان، هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی به‌عنوان مجموعه‌ای از مهارت و استعدادهای روانی، از مهم‌ترین پیش‌بینی ­کننده ­های رفتارهای پرخطر هستند، زیرا در بین آن‌ها روابط درهم‌تنیده و پیچیده‌ای وجود دارد. از همین رو پژوهش حاضر، با هدف پیش‌بینی رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر بر اساس میزان برخورداری آن­ها از هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی انجام شد.
روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ هدف، تمام دانش‌آموزان دختر متوسطه دوّم شهر مرند است که از بین آن­ها تعداد 310 نفر بر اساس جدول «کرجسی و مورگان» به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش­نامه‌های سنجش رفتارهای پرخطر زاده‌محمدی و احمدآبادی (1387)، هوش معنوی کنیگ (2008)، هوش عاطفی وانگ و لاو (2007) و سلامت اجتماعی کییز (2000) بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، بین هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی با رفتارهای پرخطر رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، هوش معنوی به میزان 561/.، هوش عاطفی به میزان 299/. و سلامت اجتماعی نیز به میزان 138/. رفتارهای پرخطر را تبیین می‌کنند که بالاترین تبیین از بین ابعاد هوش معنوی، مربوط به بُعد تولید معنای شخصی، از بین ابعاد هوش عاطفی، بُعد خودآگاهی و از ابعاد سلامت اجتماعی نیز بُعد مشارکت اجتماعی است.
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت بین هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی با رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان رابطۀ معناداری وجود دارد و بدیهی است که این قابلیت‌ها به­ عنوان یک عامل بازدارنده منجر به افزایش مقاومت در برابر رفتارهای پرخطر و در نتیجه کاهش آن­ها می­ شود.

کد مقاله 40117
تعداد بازدید 150

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397