• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیلی بر عناصر محیطی مؤثر بر احساس امنیت زنان در فضاهای شهری مورد مطالعه: شهر ری
تعداد صفحات 25
نویسنده علی صادقی - محمدرضا پورغلامی سروندانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 15
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1399
محدوده صفحات 449-425
زبان فارسی
کلید واژه فضاهای شهری  امنیت زنان  امنیت شهری  احساس امنیت  زنان و فضاهای شهری  امنیت زنان در فضای شهری  امنیت فضایی زنان  شهر ری  منطقه 20 تهران  عناصر محیطی  
چکیده زمینه و هدف: رشد شهرنشینی، گسترش فضاهای شهری و به‌تبع آن پیچیده‌تر شدن روابط اجتماعی شهروندان، باعث شده است که احساس امنیّت و آسایش شهروندان نیز خدشه‌دار یا تضعیف شود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر عناصر محیطی مؤثر بر احساس امنیّت زنان به‌عنوان بخشی از سرمایه‌های انسانی جامعه است.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس نحوۀ گردآوری داده‌ها با رویکرد توصیفی - تحلیلی و پیمایشی است که با ابزار پرسش­نامه محقق­ ساخته به تحلیل اثرات عناصر محیطی و اجتماعی بر احساس امنیّت زنان در فضاهای شهری شهرری پرداخته است.
یافته‌ها: قرارگیری شهرستان ری در منطقۀ 20 شهر تهران، بافت قدیمی و سنتی، مهاجرپذیری زیاد از سراسر کشور، سکونت افاغنه و مهاجرین عرب در این شهر، در کنار طراحی نسبتاً ضعیف شهری باعث شده که زنان از تردد و فعالیت در فضاهای شهری موجود احساس امنیّت نسبی کنند. در بین عناصر فضای شهری، فضاهای نظارت‌شده توسط پلیس، بیشترین میزان احساس امنیّت در زنان را ایجاد کرده و عنصر مدیریت و طراحی شهری کمترین احساس امنیّت در زنان را در شهرری داشته است.
نتایج: طراحی و مدیریت فضاهای شهری و عناصر محیطی در شهرری، باید بتواند زمینه‌های حضور امن و فعال زنان را فراهم آورد و این امر ضرورت توجه بیشتر برنامه‌ریزان شهری به عناصر محیطی در فضای شهرری را می‌طلبد.

کد مقاله 40116
تعداد بازدید 161

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397