• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه پدیدارشناختی جرائم اخلاقی در تجربه زیسته زنان معتاد (تهران 1397)
تعداد صفحات 24
نویسنده ناهید حسینی - رضا عبدالرحمانی - سعید عطازاده - مجتبی کارچانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 15
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1399
محدوده صفحات 404-381
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد  اعتیاد زنان  مواد مخدر  تجربه زنان  تجربه زیسته  پدیدارشناسی  تهران  ارتکاب جرم  زنان شهر تهران  امنیت اخلاقی  جرائم اخلاقی  
چکیده زمینه و هدف: اعتیاد زنان اغلب پیامدهای غیراخلاقی دارد. هدف این تحقیق، مطالعۀ تجربۀ زیستۀ زنان معتاد در ارتکاب جرائم اخلاقی در شهر تهران است.
روش: در این پژوهش از روش پدیدارشناسی و تکنیک مصاحبه عمیق نیمه ­ساختاریافته و با مشارکت‌کنندگان شامل زنان معتاد در حال ترک در یکی از کمپ‌های شهر تهران و یا دستگیر­شده در پلیس امنیّت اخلاقی به تعداد 12 نفر استفاده شده است. تحلیل یافته‌ها، تِماتیک و بر اساس کدگذاری مشتمل بر 36 مفهوم و 11 مقوله و 6 تِم انجام شد.
یافته‌ها: «گسستگی روابط خانواده و ازدواج نامناسب در خانواده‌های نابسامان، ویژگی‌های فردی و روحی، فقر، هم‌نشینان ناباب در خانواده و دوستان» زمینه‌های اصلی اعتیاد زنان است. درک و تصویر ذهنی آنان از وضعیت کنونی زندگی خود، استیصال و درماندگی و نابودی زندگی و جوانی خود است و کورسویی از امید برای ترک و بازگشت به زندگی سالم دارند. پیامد اعتیاد، از دست دادن خانواده و طرد، بی‌پناهی، سرگردانی و کارتن‌خوابی است.
نتایج: راهبرد این زنان به اجبار همسر یا خشونت جنسی متعرضان، یا به اختیار خود برای به ­دست آوردن پول و تأمین مواد مصرفی، ارتکاب روابط نامشروع و منافی عفت است. آموزش مهارت‌های زندگی در مدرسه و دانشگاه‌ها، تأمین امکانات و پایگاه‌های مناسب برای ترک اعتیاد، حمایت‌های دولتی و مردمی برای بازگشت دوباره این زنان پیشنهاد می‌شود.

کد مقاله 40114
تعداد بازدید 187

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397